Document

أثر استخدام خرائط المفاهيم في التحصيل المعرفي لتلاميذ الصف الثالث الابتدائي في مادة العلوم

Linked Agent
Date Issued
2002
Language
Arabic
Extent
11, [135], 3, pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Master Thesis
Institution
جامعة البحرين, كلية التربية, قسن الأصول والإدارة المدرسية
English Abstract
Abstract : The Effect of Concept Mapping on Achievement of Primary School Students in Science M. Ed. Thesis submitted as partial fulfillment by Huda Maki Mohsen The purpose of this study is to examine the effects of both concept mapping and traditional approaches on the achievement of primary students on learning science. Concept mapping is a technique where students learn to organize information and establish relationships between ideas. On the contrary, in the traditional approach, the teacher presents the content of what is to be learned in the final form. The sample of the study consisted of 58 third year primary (grade 3) scince pupils, drawn from SALAH ALDEEN ALAYOUBI PRIMARY SCHOOL in the Kingdom of Bahrain in the first semester 2001/2002. They were divided into two groups: experimental and a control. The experimental group was taught by means of the concept mapping approach, while the control group was dealt with by using the traditional approach. The data collected was accomplished by using an achievement test developed by the researcher. In analyzing the data, a two-way analysis of variance was employed Newman-Keuls Test statistics was also used to determine significant differences between the means of the two groups. It was found that the experimental group performed significantly better in the post-test than the control one. It was also found that the concept mapping approach was more effective for mid and law achievement students than the traditional approach. Based on the results of this study style recommended to encourage teachers to adopt the concept mapping method for its effectiveness in improving students achievement.
Arabic Abstract
ملخص الدراسة :

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام خرائط المفاهيم في تحصيل تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في مادة العلوم. ولتحقيق ذلك، سعت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة التالية :

الأول : هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ٠,٠٥ بين متوسط درجات تلاميذ الصف الثالث الابتدائي الذين يتعلمون بخرائط المفاهيم، وأمثالهم الذين يتعلمون بالطريقة التقليدية؟

الثاني : هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ٠,٠٥ بين متوسط درجات تلاميذ الصف الثالث الابتدائي على الاختبار التحصيلي الخاص بوحدة المغناطيس في حياتنا" تعزى لمستويات التحصيل (عال، متوسط، منخفض) ؟

الثالث : هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ٠,٠٥ في تحصيل تلاميذ الصف الثالث الابتدائي تعزى إلى التفاعل بين طريقة التدريس ) خرائط تقليدية ) ، ومستوى تحصيل التلاميذ فئة التحصيل الواحد (عال، متوسط منخفض)، وذلك على مستوى الدرجة الكلية للاختبار التحصيلي الخاص بوحدة "المغناطيس في حياتنا".

وقد تكونت عينة الدراسة من صفين دراسيين ( ن - ٥٨)، درس الصف الأول وحدة المغناطيس في حياتنا المقررة على تلاميذ الصف الثالث الابتدائي بمدارس دولة البحرين في الفصل الدراسي الأول من عام ۲۰۰۲/۲۰۰۱م بطريقة خرائط المفاهيم بينما درس الصف الثاني الوحدة نفسها بالطريقة التقليدية القائمة على العرض والشرح.

وقد خضع جميع أفراد العينة لثلاث اختبارات تحصيلية، هي: الاختبار القبلي، والاختبار البعدي. واستخدم تحليل التباين الثنائي (Two-way ANOVA) ، واختبار نيومان كيلز - Newman Keules Test ، واختبار ت"، لتحليل النتائج. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط تحصيل التلاميذ الذين تعلموا مادة العلوم بطريقة خرائط المفاهيم، ومتوسط تحصيل التلاميذ الذين تعلموا بالطريقة التقليدية، وذلك لصالح المجموعة التجريبية.

توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تحصيل التلاميذ تعزى لمستويات التحصيل المختلفة.

عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تحصيل التلاميذ تعزى للتفاعل بين طريقة التدريس ( خرائط، تقليدية)، ومستوى تحصيل.

وقد قدمت الدراسة عدداً من التوصيات أهمها: استخدام خرائط المفاهيم في تعليم مادة العلوم بالطريقة التي وردت في الدراسة، وتدريب المعلمين على إجراءاتها بالإضافة إلى اقتراح عدد من الدراسات ذات العلاقة بموضوع الدراسة الحالية.
Note
عنوان الغلاف :

The Effect of Concept Mapping on Achievement of Primary School Students in Science
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/a07df129-39d9-471d-a4b0-4edfef1a1636