Document

Forecasting Public Transport Mode Choice Behavior of Commuters in Bahrain Using Logit and Classification Tree Models: a Comparative Study

Linked Agent
Gazder, Uneb, Thesis advisor
Date Issued
2023
Language
English
Extent
[12], 151 pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
UNIVERSITY OF BAHRAIN ,College of Engineering ,Department of Civil Engineering
English Abstract
Abstract : Transportation plays a key role in facilitating trade and social interactions worldwide. However, transportation systems in most countries, including Bahrain, face various serious challenges. This has made it essential to have a thorough comprehension of travel demands and driver’s characteristics for the development of engineering solutions that can facilitate the advancement of these transportation systems. This thesis aims to explore the influential factors concerning travel mode choice in Bahrain and utilize mode choice models to forecast the probable utilities of various future public transport modes. The study utilizes diverse 3864 data records extracted from previous surveys as well as a recent one conducted within this research. Subsequently, using Minitab software, two types of mode choice models were built, namely the logit model and the classification tree model, with the model building process conducted in two phases. The first phase concentrated on modeling the current transportation system considering the modes of transportation currently available (Car and Bus), while phase 2 focused on modelling the future transportation system, taking into account potential public transport modes (Car, Public Bus, Metro, and Tram). The analysis of the data identified trip cost as the top predictor, moreover, direct and quick travel, accessibility, and convenience were also found to significantly influence the choice of travel mode in Bahrain. Additionally, the findings indicate that metro is the preferred choice for future public transport, with a strong preference observed for a combination of metro and tram. The research also suggests, in terms of model performance, that the logit model demonstrated higher accuracy compared to the classification tree when modelling binary responses. However, when it comes to capturing more complex patterns, as in the second phase, the classification tree outperforms the multinomial logit model. Overall, the thesis provides valuable insights into mode choice in Bahrain and highlights the important factors influencing commuting decisions. The results obtained can support the development of an efficient public transportation system that would satisfy the needs and preferences of commuters in Bahrain and ultimately lead to a sustainable and accessible transportation infrastructure in the country.
Arabic Abstract
الملخص :

يلعب النقل دو ًرا رئيسيًا في تسهيل التجارة والتفاعلات الاجتماعية في جميع أنحاء العالم. ومع ذلك ، فإن
أنظمة النقل في معظم البلدان ، بما في ذلك البحرين ، تواجه تحديات خطيرة مختلفة. وقد جعل ذلك من
الضروري أن يكون لديك فهم شامل لحاجة التنقل (Demand Travel (وخصائص السائق لتطوير الحلول
الهندسية التي يمكن أن تسهل تطوير أنظمة النقل هذه. تهدف هذه الأطروحة إلى استكشاف العوامل المؤثرة
فيما يتعلق باختيار وضع السفر في البحرين واستخدام نماذج اختيار الوضع للتنبؤ بالكفاءة المحتملة لمختلف
وسائل النقل العام في المستقبل.
تستخدم الدراسة 3864 سجلا متنوع البيانات استخرجت من استبيانات سابقة بالإضافة إلى استبيان آخر تم
إجراؤه ضمن هذا البحث. بعد ذلك ، باستخدام برنامج Minitab ، تم بناء نوعين من النماذج الهندسية،
وهما نموذج اللوغاريتم ونموذج شجرة التصنيف ، مع إجراء عملية البناء على مرحلتين. ركزت المرحلة
الأولى على نمذجة نظام النقل الحالي مع الأخذ في الاعتبار وسائل النقل المتاحة حاليًا (السيارة والحافلة) ،
بينما ركزت المرحلة الثانية على نمذجة نظام النقل المستقبلي ، مع الأخذ في الاعتبار وسائل النقل العام
المحتملة (السيارة ، والحافلات العامة ، والمترو ، والترام). حدد تحليل البيانات أن "تكلفة الرحلة" هو
المتنبئ الأول وأن السفر المباشر والسريع وإمكانية الوصول والراحة هي العوامل الأكثر تأثيرا على اختيار
وسيلة النقل في البحرين. بالإضافة إلى ذلك ، تشير النتائج إلى أن المترو هو الخيار الأفضل لوسائل النقل
العام المستقبلية ، مع ملاحظة تفضيل قوي لنظام النقل الذي يشمل كلا من المترو والترام. يشير البحث
أي ًضا ، من حيث أداء النموذج ، إلى أن نموذج اللوغاريتم أظهر دقة أعلى مقارنة بشجرة التصنيف عند
نمذجة الاستجابات الثنائية. ومع ذلك ، عندما يتعلق الأمر بالتقاط أنماط أكثر تعقيدًا ، كما في المرحلة الثانية
، فإن شجرة التصنيف تتفوق على نموذج اللوغاريتم متعدد الحدود. بشكل عام ، توفر الأطروحة رؤى قيمة
حول اختيار وسيلة النقل في البحرين وتسلط الضوء على العوامل المهمة التي تؤثر على قرارات التنقل.
يمكن أن تساعد النتائج التي تم الحصول عليها في تطوير نظام نقل عام فعال يلبي احتياجات وتفضيلات
الركاب في البحرين وإنشاء بنية تحتية مستدامة.
Note
Titel on cover :

التنبؤ بسلوك اختيار وسيلة النقل العام للركاب في البحرين باستخدام نموذج اللوغاريتم و وشجرة التصنيف : دراسة مقارنة
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/e5b25c7b-8808-426e-9fbd-ac623f7fe00b