وثيقة

دور مضامين شبكات التواصل الاجتماعي في تطوير أداء وزارة التربية والتعليم بمملكة البحرين-دراسة تحليلية ميدانية

وكيل مرتبط
الزياني، عبد الكريم , مشرف الرسالة العلمية
تاريخ النشر
2018
اللغة
العربية
مدى
[2], 10, 96, 7, [3]pages
مكان المؤسسة
Sakhir, Bahrain
نوع الرسالة الجامعية
Thesis (Master)
الجهه المانحه
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم الإعلام والسياحة والفنون
الملخص الإنجليزي
Abstract : The current study aimed to identify the reality for the work in the Department of Public Relations and Information at the Ministry of Education and its communication activities in the social networking networks by answering the questions and hypotheses of the study and learning about the size and quality of content related to the education sector in Bahrain, Communicate the meeting in the development of organizational and media policies to manage the public relations and media in the ministry. This study was conducted in the context of the analytical survey methodology. The study used the analytical descriptive method in analyzing the study data by designing the form of the analysis of the contents of the social networks from 1 June 2015 to 30 December 2015. The most important results of the analysis of the contents of social networks: • Most of the content of the messages published in the social networks related to the educational and administrative body followed by content related to administrative decisions, whether for the contents of accounts known and non-phantom or the contents of accounts unknown and significant. • Twitter has been the most widely used tool for disseminating content related to the Ministry of Education. • The phrases in the contents of the social networks in terms of the form of the phrase were negative in the number of recurrences 257 by 49.9% and positive by 213 recurrences by 8.7%. • Frequently, the Ministry of Education does not respond to the contents of social networks related to the Ministry of Education. There is a statistically significant relationship between the number and quantity of social media content and the time of its publication. This is evidenced by the analysis of content. The number of content published in the social communication networks related to the Ministry of Education increased in September, October and November to coincide with the beginning of the academic year The most important results of interviews with employees of the electronic media team in the Department of Public Relations and Information at the Ministry of Education: • 50% of the respondents see the importance of responding to the observations and inquiries of the public. • 50% of the respondents see the importance of addressing the public by the means that they use more. 50% of the respondents believe that the need to qualify employees on how to use electronic content production programs. 50% of the respondents see the importance of responding to official accounts and not publicly known. • All respondents agreed that it is useful to take advantage of the echo of the response received by responding to repeated observations and clarify in more than one media (such as the press, radio and social networks) • 75% of the respondents consider the importance of benefiting from the echo of the echo to evaluate performance and develop the work of the Ministry of Education. • 50% of the respondents believe that responding to public queries during a short period of the most important developments currently taking place. • All respondents agreed on the most important development of the organizational structure is the establishment of an electronic media group.
الملخص العربي
الملخص :

استهدفت الدراسة الحالية التعرف إلى واقع عمل إدارة العلاقات العامة والإعلام بوزارة التربية والتعليم وأنشطتها الاتصالية في شبكات التواصل الاجتماعي، من خلال الإجابة على أسئلة الدراسة، والتعرف إلى حجم ونوعية المضامين المتعلقة بقطاع التربية والتعليم في البحرين والتي تتداولها شبكات التواصل الاجتماعي، والتعرف إلى دور مضامين شبكات التواصل الاجتماعي في تطوير السياسات التنظيمية والإعلامية لإدارة العلاقات العامة والإعلام بالوزارة.

تأتي هذه الدراسة في سياق منهج الدراسات المسحية التحليلية، حيث استخدمت الدراسة الأسلوب الوصفي التحليلي في تحليل بيانات الدراسة من خلال تصميم استمارة تحليل مضامين شبكات التواصل الاجتماعي التويتر، الإنستغرام من الفترة 1 يونيو 2015 وحتى 30 ديسمبر 2015 إضافة إلى استخدام أسلوب مسح أساليب الممارسة الإعلامية من الجانب الميداني للدراسة وفي تحليل نتائج مقابلات الموظفين العاملين في مجموعة التواصل مع الجمهور والإعلام الإلكتروني بإدارة العلاقات العامة والإعلام بوزارة التربية والتعليم، وتوصلت الدراسة إلى أهم النتائج الآتية:

أهم نتائج تحليل مضامين شبكات التواصل الاجتماعي:

. أغلب محتوى الرسائل المنشورة في شبكات التواصل الاجتماعي تتعلق بالهيئة التعليمية والإدارية، وتلتها المحتوى المتعلق بالقرارات الإدارية، سواء كان ذلك لمضامين الحسابات المعروفة وغير الوهمية أو لمضامين الحسابات غير المعروفة والوهمية.

انحصر التويتر بكونه الوسيلة المستخدمة بشكل أكبر في نشر المضامين المتعلقة بوزارة التربية والتعليم.

انحصرت العبارات في مضامين شبكات التواصل الاجتماعي من حيث شكل العبارة ظاهرياً بأنها سلبية بعدد تكرارات 257، بنسبة 49.9% ، وإيجابية بتكرارات 213، بنسبة 8.7%.

في الغالب لا يتم الرد من قبل وزارة التربية والتعليم على مضامين شبكات التواصل الاجتماعي المتعلقة بوزارة التربية والتعليم.

أهم نتائج المقابلات مع العاملين بفريق الإعلام الإلكتروني بإدارة العلاقات العامة والإعلام بوزارة التربية والتعليم:

%50 من المبحوثين يرون بأهمية الرد على ملاحظات واستفسارات الجمهور.

%50 من المبحوثين يرون بأهمية مخاطبة الجمهور بالوسيلة التي يستخدمها بشكل أكبر.

%50 من المبحوثين يرون بضرورة تأهيل الموظفين على كيفية استخدام برامج إنتاج المحتوى الإلكتروني.

%50 من المبحوثين يرون بأهمية الرد على الحسابات الرسمية وغير المجهولة بشكل علني.

اتفق جميع المبحوثين أنه يتم الاستفادة من رجع الصدى الوارد من خلال الرد على الملاحظات المتكررة وتوضيحها في أكثر من وسيلة إعلامية ) كالصحافة والإذاعة وشبكات التواصل الاجتماعي)

%75 من المبحوثين يرون أهمية الاستفادة من رجع الصدى لتقييم الأداء وتطوير العمل بوزارة التربية والتعليم.

%50 من المبحوثين يرون أن الرد على استفسارات الجماهير خلال فترة قصيرة من أهم التطورات الحاصلة حالياً.

اتفق جميع المبحوثين على أهم تطور بالهيكل التنظيمي وهو تأسيس مجموعة خاصة بالإعلام الإلكتروني.
ملاحظة
عنوان الغلاف :
The role of the contents of social networks in developing the performance of the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrain
المجموعة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/26936f4f-92c1-4ec3-9fb7-9c362ee848c3