وثيقة

English Collocations: UoB English major students' collocational competence and perceptions of teachers and students

وكيل مرتبط
Bulaila, Abdulaziz Mohammed, مشرف الرسالة العلمية
تاريخ النشر
2018
اللغة
الأنجليزية
مدى
14, [109], 19, PEGS
مكان المؤسسة
Sakhir, Bahrain
نوع الرسالة الجامعية
Thesis Master
الجهه المانحه
UNIVERSITY OF BAHRAIN, College of Arts , Department of English Language and Literature
الملخص الإنجليزي
ABSTRACT: This study aims to investigate the collocational competence of the University of Bahrain students who are majoring in English, and to investigate the perceptions of teachers and the students towards collocations at the same university. In addition, it aims to see whether there is a correlation between students' collocational competence and their English language proficiency. The study proposed (4) research questions as follow: What is the level of UoB students' collocational competence measured by CONTRIX? Is there a correlation between students' CONTRIX test results and their TOEFL test results? What are teachers' perceptions regarding the teaching and learning of collocations? What are students' perceptions regarding the teaching and learning of collocations? The sample for this study consisted of (40) English language teachers at the University of Bahrain and (77) English major students. The study used quantitative methodology, as the researcher adapted three tools to carry on the research; a CONTRIX test; a TOEFL test; and perceptions questionniares. The tests were administered to students, while the questionnaires were given to both teachers and students. The collected data were analyzed statistically by calculating percentages, mean and standard deviation using (SPSS). The results showed that most teachers and students have positive perceptions towards the learning and importance of the knowledge of collocations regardless of the poor performance of students at the CONTRIX test. In addition, a significant correlation was found between students' collocational competence and their English language proficiency. Finally, the study proposes a series of recommendations based on the findings of the research.
الملخص العربي
الملخص:

تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من مستوى الكفاءة في المتلازمات اللفظية للطلاب المتخصصين في اللغة الإنجليزية في جامعة البحرين و معرفة توجهات و آراء المعلمين والطلاب نحو المتلازمات اللفظية" في نفس الجامعة. بالإضافة إلى ذلك ، تهدف الدراسة إلى معرفة ما إذا كان هناك ترابط بين مستوى كفاءة الطلاب في المتلازمات اللفظية و وإجادة اللغة الإنجليزية لديهم. استهدفت الدراسة الإجابة عن أربعة أسئلة على النحو التالي:

ما هو مستوى كفاءة طلاب جامعة البحرين المتخصصين في اللغة الإنجليزية مقاسة بواسطة إمتحان الكونتركس؟ هل هناك علاقة بين نتائج اختبارات الكونتركس للطلاب ونتائج اختبارات التوفل؟ ما هي توجهات و آراء المعلمين فيما يتعلق بتدريس وتعلم المتلازمات اللفظية؟ ما هي توجهات و آراء الطلاب فيما يتعلق بتدريس وتعلم المتلازمات اللفظية؟ تكونت عينة الدراسة من أربعين معلم لغة إنجليزية في جامعة البحرين و سبع و سبعين طالباً في اللغة الإنجليزية. استخدمت الدراسة منهجية كمية ، حيث قام الباحث باستخدام ثلاثة أدوات لتنفيذ البحث و هي اختبار كونتركس ، واختبار التوفل ، واستبانات التوجهات. تم تقديم الاختبارات للطلاب ، في حين تم إعطاء الاستبيانات للمعلمين والطلاب على حد سواء. تم تحليل البيانات التي تم جمعها إحصائيا عن طريق حساب النسب المئوية والوسط الحسابي والانحراف المعياري. وأظهرت النتائج أن معظم المعلمين والطلاب لديهم توجهات إيجابية تجاه تعلم و أهمية معرفة المتلازمات اللفظية بغض النظر عن ضعف أداء الطلاب في اختبار الكونتركس بالإضافة إلى ذلك ، أكدت الدراسة أن هناك ارتباط كبير بين مستوى كفاءة الطلاب في المتلازمات اللفظية وإتقانهم للغة الإنجليزية و بناءاً على نتائج الدراسة تم تقديم سلسلة من التوصيات.
ملاحظة
English Collocations: Uob English major students' collocational competence and perceptions of teachers and students
المجموعة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/575a7a41-d6e7-46ee-8e41-cfae1c56adc2
مواد أخرى لنفس المؤلف