وثيقة

فاعلية برنامج إرشادي لتحسين مفهوم الذات لدى المطلقات

وكيل مرتبط
الجنيد, شيخة أحمد, مشرف الرسالة العلمية
تاريخ النشر
2020
اللغة
العربية
مدى
12, [156], 1, pages
مكان المؤسسة
Sakhir, Bahrain
نوع الرسالة الجامعية
Thesis Master
الجهه المانحه
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس
الملخص الإنجليزي
Study summary: The current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program in improving the self-concept of divorced women, and the researcher used the quasi-experimental approach to design the two equal groups It was built to achieve the objectives of the study. The training program included 11, counseling sessions, three sessions per week, the duration of each session ranging from 50 to 60 minutes, and it was implemented over a period of four weeks. The researcher used the self-concept test for adults (Mohammed Imad El-Din Ismail), where its psychometric. properties were verified for validity and reliability. The indicative program for improving the self-concept of divorced women was applied, and after the completion of the application of both the indicative program and the dimensional and saturation measurements, the results were statistically processed using the statistical package (SPSS) program. Wilcoxon). The results of the study showed that there were statistically significant differences between the two experimental groups and the healthy control group in the post-measurement. It also revealed the presence of Statistically significant differences between the tribal and remote measurements in the experimental group in favor of the dimensional measurement, and the presence of statistically significant differences between the saturation and remote measurements in the experimental group in favor of the follow-up measurement, and this indicates the effectiveness of the counseling program in improving the self- concept of divorced women. Keywords: counseling program, self-concept, divorced women.
الملخص العربي
ملخص الدراسة:

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي في تحسين مفهوم الذات لدى المطلقات، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين، تضمن عينة الدراسة 20 فرداً من المطلقات من مركز عائشة يتيم، والذين خضعوا لبرنامج إرشادي تم بناءه لتحقيق أهداف الدراسة.

إشتمل البرنامج التدريبي على 11 جلسة إرشادية، بواقع ثلاث جلسات أسبوعيا، مدة كل جلسة تتراوح بين 50 إلى 60 دقيقة، وتم تنفيذه على مدى أربعة أسابيع.

استخدمت الباحثة إختبار مفهوم الذات للكبار (محمد عماد الدين إسماعيل، 1995)، حيث تم التحقق من خصائصه السيكومترية من صدق وثبات.

وتم تطبيق البرنامج الإرشادي الخاص بتحسين مفهوم الذات للمطلقات، وبعد الإنتهاء من تطبيق كل من البرنامج الإرشادي والقياس البعدي والتتبعي تمت المعالجة الإحصائية للنتائج بإستخدام برنامج الرزم الإحصائية (SPSS) ، كما تم إختيار الفرضيات بحساب الإختبار الإحصائي مان

ويتني (Man Whitney) والإختبار الإحصائي ويلككسون (Wilcoxon).

وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي.

كما كشفت وجود فروق دالة إحصائيا بين القياس القبلي والبعدي في المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، ووجود فروق دالة إحصائياً بين القياسين البعدي والتتبعي في المجموعة التجريبية الصالح القياس التتبعي، وهذا ما يشير إلى فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين مفهوم الذات لدى المطلقات.

الكلمات المفتاحية: برنامج إرشادي، مفهوم الذات المطلقات.
ملاحظة
فاعلية برنامج إرشادي لتحسين مفهوم الذات لدى المطلقات
المجموعة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/65e48d52-b047-4ca9-8593-b7e82c1ae3fb