وثيقة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/cadf0b80-6745-4211-ba74-7d2fae9d89bd

فاعلية برنامج تعليمي في تنمية مهارات الإستماع لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي

وكيل مرتبط
الناصر، حسن جعفر , مشرف الرسالة العلمية
تاريخ النشر
2004
اللغة
العربية
مدى
[1] ك، 128 pages
الموضوع
الموضوع الجغرافي
مكان المؤسسة
university of Bahrain - Bahrain
نوع الرسالة الجامعية
Thesis (master)
الملخص الإنجليزي
Effectiveness Of An Instructional Programme For The Growth Of Listening Skills For 8th Standard Students In Intermediate Schools Although there is considerable interest in growth and development of art of listening, one among various Arabic language arts, this art, unfortunately , in intermediate curriculum of Arabic language has taken a back seat in the Kingdom of Bahrain. For this reason, a recent study has been designed and conducted to answer the following fundamental question: Is the suggested instructional programme for the growth of some listening skills for 8th standard students effective?". To answer the above question, the following questions is needed to be answer first: 1- What is the form of the suggested programme for the growth of listening skills ? 2- How effective is the programme to meet emotional and cognative goals? To answer the second question the researcher tested the following hypothesis: There is no significant difference between average marks of the students in the pre-post Language competence exam. There is no significant difference between average marks of students in all questions relating to each skill of the art of listening in the pre Language competence exam. There is no significant difference between average marks in the pre-post attitude measurement exam, of the programme. To carry out the above study, the researcher selected the group of study consisting of (33) students of the 8th standard who were registered in the Second semester of the academic year 2002/2003 at Al-Farabi Intermediate Boys School. The researcher also prepared the following instruments: 1- An instructional program for the growth of listening skills for eighth-grade students. 2- A language competence exam for the program. 3- An attitude measurement exam regarding the program. The following results were concluded: 1- An instructional program for the growth of listening skills for intermediate students has been built up. 2- The instructional program has the potential to achieve the emotional and cognitive goals. 3- There is a significant difference at the level of (0.05) between the average marks in the pre-post language competence exam of the program. 4- There is a significant difference at the level of (0.05) between the average marks of students in all questions relating to each skill of the art of listening in the pre-post language competence exam of the program 5- There is a significant difference at the level of (0.05) between the average marks in the pre-post attitude measurement exam of the program. Based on the above results, the researcher recommends the following: Redefine and construct the Arabic language curriculum at the intermediate stage to give real emphasis on building a philosophy of the art of listening, selecting the appropriate listening skills, content, educational tools, and appropriate evaluation instruments
الوصف
فاعلية برنامج تعليمي في تنمية مهارات الاستماع لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي

إعداد

إبراهيم علي يوسف محمد

إشراف

الدكتور / حسن جعفر الناصر أستاذ المناهج وطرق التدريس مؤلف بكلية التربية - جامعة البحرين

قدمت هذه الرسالة استكمالًا لدرجة الماجستير الهندسية في التربية "تطوير مناهج اللغة العربية"

١٤٢٥هـ - ٢٠٠٤م
ملاحظة
Effectiveness of an Instructional Programme for the Growth of Listening Skills for 8th Standard Students in Intermediate Schools

This research was carried out as part of completion of a course of study of M.Ed. (curriculum development)

Done by

Ebrahim Ali Yousif Mohammed

Supervised by

Dr. Hasan Jaffar Al Naser

2004
المجموعة
قالب العنصر
أطروحات
الملخص العربي
ملخص الدراسة :

فاعلية برنامج تعليمي في تنمية مهارات الاستماع لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي

على الرغم مما يحظى به فن الاستماع ، بين فنون اللغة الأخرى، من أهمية على مستوى النمو اللغوي و المعرفي و الاجتماعي للإنسان ، إلا أنه لم يحظ بتلك المكانة المفترضة في مناهج اللغة العربية في المرحلة الإعدادية بمملكة البحرين . لذا فإن البحث الحالي صمم من أجل الإجابة عن السؤال الرئيس الآتي :

ما فاعلية برنامج تعليمي في تنمية بعض مهارات الاستماع لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي ؟

و الذي تفرع عنه السؤالان الآتيان :

1. .. ما فاعلية هذا البرنامج في تحقيق أهدافه المعرفية و الوجدانية ؟

ما الصورة المقترحة لبرنامج تنمية مهارات الاستماع لدى الطلاب ؟

للإجابة عن السؤال الثاني ، قام الباحث باختبار الفروض الآتية :

لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيقين القبلي والبعدي بالنسبة لاختبار الكفاءة اللغوية للبرنامج

لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي إجابات الطلاب الصحيحة على الأسئلة المتعلقة بكل مهارة يستهدفها البرنامج في التطبيقين القبلي و البعدي بالنسبة لاختبار الكفاءة اللغوية للبرنامج

لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيقين القبلي و البعدي بالنسبة لمقياس الاتجاهات نحو البرنامج .

و من أجل إجراء هذه الدراسة ، حدد الباحث مجموعة الدراسة التي تألفت من (۳۳) طالبا من طلاب الصف الثاني الإعدادي ، و المسجلين في الفصل الدراسي الثاني ۲۰۰۳/۲۰۰۲ بمدرسة الفارابي الإعدادية للبنين . كما قام الباحث بإعداد الأدوات الآتية :

.. برنامج تعليمي لتنمية مهارات الاستماع لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي .

.. اختبار الكفاءة اللغوية للبرنامج .

مقياس اتجاهات نحو البرنامج .

و قد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية :

. بناء برنامج تعليمي لتنمية مهارات الاستماع لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي

٢. يتصف البرنامج التعليمي المقترح بشكل مناسب من الفاعلية في تحقيق أهدافه المعرفية والوجدانية

هناك فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (٠,٠٥) بين متوسط ​​درجات الطلاب في التطبيق القبلي والبعدي بالنسبة لاختبار الكفاءة اللغوية

هناك فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (٠,٠٥) بين متوسط ​​درجات الطلاب في التطبيق القبلي والبعدي بالنسبة لاختبار الكفاءة اللغوية

هناك فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (٠,٠٥) بين متوسط ​​درجات الطلاب في التطبيق القبلي والبعدي بالنسبة لقياس الاتجاهات نحو البرنامج

وفي ضوء النتائج السابقة، قدم الباحث عدداً من التوصيات، كان من أهمها: إعادة النظر في منهج اللغة العربية للمرحلة الإعدادية، بما يعطي فن الاستماع الذي يستحق في المنهج من حيث فلسفة البناء، وتحديد المهارات، واختيار المحتوى والوسائل التعليمية ووسائل التقويم

مواد أخرى لنفس الموضوع