Innovation in Public Sector Service Provision : The Case of BENAYAT Portal in The Kingdom of Bahrain

وكيل مرتبط
Almadhoob, Huda , مشرف الرسالة العلمية
تاريخ النشر
2023
اللغة
إنجليزي
مدى
[12], 103, [13], pages
مكان المؤسسة
Sakhir, Bahrain
نوع الرسالة الجامعية
Master Thesis
الجهه المانحه
University of Bahrain, College of Engineering, Department of Mechanical Engineering
الملخص الإنجليزي
Abstract : The Bahrain public service sector has changed a lot in the past decade due to the use of modern technology. The government aims to deliver high-quality services quickly and efficiently and has made innovation a part of its national development plans. Building permits play a crucial role in a country's development, and their timely approval is essential to keep the progress going. To speed up the process, the government introduced the BENAYAT Portal in 2018, an electronic system that simplifies the issuance of building permits. This research aims to identify the opportunities and challenges that affect the issuance of permits to achieve more effective use of the BENAYAT Portal. The methodology employed in this research involved a multi-method approach that aimed to collect, analyze, and combine both qualitative and quantitative data to better understand the factors that influence the issuance of building permits. The research findings were obtained through semi-structured interviews with 5 experts in the field, and through a research questionnaire directed to the main users of BENAYAT and got 31 respondents. The analysis focused on non-numerical qualitative data, while the quantitative data was used to supplement and enhance the qualitative data's findings. This approach enabled a comprehensive understanding of the complex issues surrounding the issuance of building permits. The research findings highlighted the limitations of the BENAYAT system and identified areas that require improvement to enhance the system's effectiveness. The first drawback that causes delay in the current system is the process sequences, second is the action of resubmitting the complete application for any change, third is the time needed for pre-approval, and finally the engineers' availability to receive queries. The research proposed recommendations to address these issues and others, and the first recommendation is to create easy channels of communication, second is including all related governmental authorities in the system, third is making it easy to change some inputs, and finally canceling the audit by municipalities after getting the building permit. Finally, a revised model incorporating the proposed recommendations to enhance the issuance of building permits was developed. The recommendations and the revised model are expected to streamline the application process, minimize potential delays, and open the door to adding the missing services to the BENAYAT Portal. The goal is to improve the BENAYAT Portal and make it a more efficient and user-friendly system for applicants
الملخص العربي
ملخص البحث :

ا في العقد الماضي بسبب استخدام التكنولوجيا الحديثة.
ً
تغير قطاع الخدمات العامة في البحرين كثير
تهدف حكومة البحرين إلى تقديم خدمات عالية الجودة بسرعة وكفاءة عالية، حيث ا
ً
جعلت االبتكار جزء
ا في تنمية أي بلد، وتعد الموافقة عليها في
ً
ا حاسم
ً
من خططها التنموية الوطنية. تلعب تصاريح البناء دور
ا للحفاظ على استم ارر التقدم
ً
ا ضروري
ً
الوقت المناسب أمر في البلد . ولتسريع عملية إصدار تصاريح البناء
في البحرين، قدمت الحكومة بوابة بنايات في عام ،2018 وهو نظام إلكتروني يبسط عملية إصدار تراخيص
البناء.
يهدف هذا البحث إلى التعرف على الفرص والتحديات التي تؤثر على إصدار التصاريح لتحقيق
ا متعدد األساليب
ً
استخدام أكثر فعالية لبوابة بنايات. تضمنت المنهجية المستخدمة في هذا البحث نهج
يهدف إلى جمع وتحليل ودمج البيانات النوعية والكمية لفهم العوامل التي تؤثر على إصد ار تراخيص البناء
بشكل أفضل. تم الحصول على نتائج البحث من خالل مقابالت شبه منظمة مع 5 خبراء في هذا المجال،
ومن خالل استبيان بحثي موجه للمستخدمين الرئيسيين لبنايات وحصل على 31 مشارًكا. ركز التحليل في
المقام األول على البيانات النوعية غير الرقمية، في حين تم استخدام البيانات الكمية لتكملة وتعزيز نتائج
ً شامالً للقضايا المعقدة المحيطة بإصدار ت ارخيص البناء.
البيانات النوعية. وقد أتاح هذا النهج فهما
سلطت نتائج البحث الضوء على القيود المفروضة على نظام بنايات وحددت المجاالت التي تحتاج
إلى تحسين لتعزيز فعالية النظام. العيب األول الذي يسبب التأخير في النظام الحالي هو تسلسل العمليات،
والثاني هو إج ارء إعادة تقديم الطلب كامالً ألي تغيير، والثالث هو الوقت الال ا
ً
زم للموافقة المسبقة، وأخير
مدى توفر المهندسين لتلقي االستفسارات. وقدم البحث توصيات لمعالجة هذه القضايا وغيرها، التوصية
األولى هي خلق قنوات اتصال سهلة، والثانية هي تضمين جميع الجهات الحكومية ذات العالقة في النظام،
والثالثة هي تسهيل تغيير بعض المدخالت، وأخيرا إلغاء التدقيق من قبل البلديات بعد الحصول على رخصة
البناء.
وأخي ار،ً تم تطوير نموذج منقح يتضمن التوصيات المقترحة لتعزيز إصدار ت ارخيص البناء. ومن
المتوقع أن تعمل التوصيات والنموذج المعدل على تبسيط عملية تقديم الطلبات، وتقليل التأخير المحتمل،
وفتح الباب إلضافة الخدمات المفقودة إلى بوابة بنايات. الهدف هو تحسين بوابة ب ا أكثر
ً
نايات وجعلها نظام
كفاءة وسهل االستخدام لمقدمي الطلبات
المجموعة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/cc8fe131-f4fb-4342-a5fc-4a0a13e249ec