An investigation into the factors that lead to the efficient use of the New Public Transport System in Riyadh City: A case of Riyadh City in KSA

وكيل مرتبط
Suliman, Saad Muhammad , مشرف الرسالة العلمية
El-Tamimi, Abdulaziz, مشرف الرسالة العلمية
Parameswaranpillai, Venu, مشرف الرسالة العلمية
تاريخ النشر
2023
اللغة
الأنجليزية
مدى
[2], 145, [66], pages
مكان المؤسسة
Sakhir, Bahrain
نوع الرسالة الجامعية
Thesis Master
الجهه المانحه
UNIVERSITY OF BAHRAIN ,College of Engineering ,Department of Civil Engineering
الملخص الإنجليزي
Abstract : This research has provided new insight into the service quality dimensions SERVQUAL model for Riyadh's Public Transport System (RPTS). The study attempted to solve the problem of the enormous dependency on private cars and road congestion in Riyadh City. Accordingly, it has structured the most important criteria, attributes, and KPIs that will lead Riyadh's citizens and residents to depend heavily on the new public transport system. Additionally, the study has found some of the optimal standards and strategies that lead ridership to use the public transport system effectively and effectively. The SERVQULA model has been used in this study to structure the framework of the study, which fits the needs of RPTS's ridership. The method was an integration between Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) method and Quality Function Deployment (QFD) model. Two questionnaire types have been used. The first type was a public questionnaire with a sample size of 385 participants from Riyadh City, distrucbuted using the online platforms such as WhatsAPP, Telegram, and Instagram; the responses rate was 97%. SPSS has been used for analyzing the public questionnaire results; then, these results have been converted into fuzzy numbers using the Fuzzy Number Conjoint Model (FNCM) to overcome the uncertainty of the public participants' answers. The second questionnaire type was an experts' questionnaire with a sample size of 20 experts from the Royal Commission of Riyadh City (RCRC), with a responses rate of 77%. FAHP method has been used for prioritizing the results of the experts' questionnaire; then, the weighted results have been exported to the first stage of the QFD model. The study results found that facility reliability, service reliability, and cultural mobility are critical quality dimensions that lead to the efficient use of RPTS. Additionally, accessibility to the service; time quality; safety & security; and personnel quality are the most critical attributes for achieving the goal of this study. A new software application has been developed as a decision-making tool that facilitates the calculation of the FAHP method. It can also deal with consensus problems in FAHP. Additionally, the application can deal with the QFD process with the original four phases and customize the phases according to users' needs. Moreover, both FAHP and QFD can be integrated with this application.
الملخص العربي
الملخص :

قدم هذا البحث رؤية جديدة في نموذج مقياس جودة الخدمة )SERVQUAL )لنظام النقل العام الجديد في مدينة الرياض.
كما حاولت الدراسة حل مشكلة االعتماد الكبير على السيا ارت الخاصة. وكذلك ازدحام الطرق في
ً
مدينة الرياض، وبناء
على ذلك ، فقد اقترحت الدراسة أهم المعايير والسمات ومؤشرات األداء الرئيسية التي ستقود المواطنين والمقيمين في
مدينة الرياض إلى االعتماد بشكل كبير على نظام النقل العام الجديد، باإلضافة إلى ذلك فقد اقترحت الدراسة الحلول
المثلى التي تقود الركاب استخدام نظام النقل العام بشكل فعال.
تم استخدام نموذج )SERVQUAL )في هذه الدراسة لهيكلة اطار الدراسة، التي بدورها تتناسب مع متطلبات ركاب
نظام النقل العام الجديد. الطريقة المستخدمة في هذه الدراسة هي الدمج بين عملية التسلسل الهرمي التحليلي الضبابي
)FAHP )مع نموذج نشر وظائف الجودة )QFD). تم استخدام نوعين من االستبيانات. النوع األول هو استبيان العامة
ً بحجم عينة 385 ا
مشارك ، كما تم استخدام برنامج SPSS لتحليل نتائج استبيانات العامة ، بعد ذلك ، تم تحو يل هذه
النتائج إلى أرقام ضبابية باستخدام نموذج اقتران الرقم الضبابي )FNCM )للتغلب على مشكلة عدم اليقين الناتجة عن
إجابات المشاركين العامة. النوع الثاني من االستبيان هو استبيان الخبراء بحجم عينة 20 خبيرا من الهيئة الملكية لمدينة
الرياض )RCRC )، وقد تم استخدام طريقة )FAHP )لتحديد أولويات نتائج استبيان الخبراء. ثم تم تصدير النتائج
الموزونة إلى المرحلة األولى من مراحل QFD.
وجدت نتائج الدراسة أن موثوقية المرافق ، وموثوقية الخدمة ، والحراك الثقافي هي أبعاد مهمة و التي بدورها ستقود النقل
العام في مدينة الرياض للعمل بكفاءة وفعالية. باإلضافة إلى ذلك ، تعد سهولة الوصول إلى الخدمة ، وجودة الوقت ،
والسالمة واألمن ، وجودة الموظفين من أهم السمات التي يجب توفرها من أجل تحقيق هدف النقل العام.
ًض تم تطوير تطبيق بر مجي جديد يقوم بعمل خوارزمية طريقة FAHP ا التعامل مع اإلجماع في
، ويمكنه أي عملية
التحليل الهرمي )AHP in Consensus )باإلضافة إلى ذلك ، يحتوي التطبيق على عملية QFD بمراحلها األربع ،
ويمكنه أيضا تخصيص المراحل حسب احتياجات المستخدمين. عالوة على ذلك ، يمكن دمج كل من FAHP و QFD
في هذا التطبيق.
ملاحظة
اإلستقصاء في العوامل المؤدية إلى كفاءة استخدام نظام النقل العام الجديد
في مدينة الرياض: حالة مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية
المجموعة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/940c25e6-fce3-4afd-a8ef-2e06da9e9f1b