الحاجات الإرشادية للطلاب الجانحين وأسرهم بدار الملاحظة الاجتماعية بالمنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية دراسة ميدانية

Linked Agent
جلال, أحمد سعد, Thesis advisor
Date Issued
2014
Language
Arabic
Extent
10, [74], 23, pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
جامعة البحرين، كلية الآداب قسم علم النفس
English Abstract
Summary: This study aimed to recognize the most important counseling needs for the juvenile delinquents and their families in the Social Observation House in the Eastern province in Saudi Arabia, during the second term 2013-2012, for 61 students and their families. They were chosen randomly 67% among the total of the juvenile delinquents. On the juvenile delinquents the researcher used "the counseling needs standard for the juvenile delinquents". Also, he used the counseling needs standard on juvenile delinquents' families. He used the descriptive (comparative) approach to recognize the most important counseling needs for the juvenile delinquents and their families in social Observation House and to recognize the differences between the counseling needs for the juvenile delinquents and their families in order to prove the aims of this study which give the following result: • The most important counseling needs for the juvenile delinquent were the social needs first, and then the psychological needs, then the health needs, and finally the academic needs. • The most important counseling needs as the juvenile delinquents' families recognize were the academic needs first, followed by the psychological needs, then the social needs, and finally the health needs. • There are no statistically significant differences between the counseling needs on the juvenile delinquents and the needs on their families except in academic needs for the sake of the juvenile delinquents' families at the level of significance of 0.01. • There was no effect for the factors: the duration of stay in the House Social Observation, the age of student, and the grades level on counseling needs for the juvenile delinquent. • There was no statistically significant effect for these factors: the relative relationship, educational level, the occupation of the juvenile delinquents' families on the counseling needs, except the occupation that affects the social needs for the juvenile delinquents' families at the level of significance of 0.05.
Arabic Abstract
(ملخص الدراسة):

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أهم الحاجات الإرشادية للطلاب الجانحين وأسرهم بدار الملاحظة الاجتماعية بالمنطقة الشرقية، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام ۲۰۱۲ - ۲۰۱۳م، والبالغ عددهم (٦١) طالباً بالإضافة إلى (٦١) من أسر هؤلاء الطلاب، أختيروا بالطريقة العشوائية بنسبة (٦٧%) من إجمالي الطلاب الجانحين، وقد طبق الباحث على الطلاب الجانحين - مقياس الحاجات الإرشادية للطلاب الجانحين من إعداد الباحث، كما طبق الباحث على أسر الطلاب الجانحين مقياس الحاجات الإرشادية لأسر الطلاب الجانحين من إعداد الباحث، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي (المقارن)، للتعرف على أهم الحاجات الإرشادية للطلاب الجانحين بدار الملاحظة الاجتماعية وأسرهم، وللتعرف على الفروق بين الحاجات الإرشادية للطلاب الجانحين وأسرهم، وذلك لتحقيق أهداف الدراسة، والتي توصلت إلى النتائج التالية:

. أهم الحاجات الإرشادية لدى الطلبة الجانحين كانت الحاجات الاجتماعية في المرتبة الأولى، تليها الحاجات النفسية، ثم الحاجات الصحية، وأخيراً الحاجات الأكاديمية.

. أهم الحاجات الإرشادية كما تدركها أسر الطلبة الجانحين كانت الحاجات الأكاديمية في المرتبة الأولى، تليها الحاجات النفسية، ثم الحاجات الاجتماعية، وأخيراً الحاجات الصحية.

عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الحاجات الإرشادية للطلبة الجانحين والحاجات الإرشادية لأسرهم، ما عدا في الحاجات الإرشادية الأكاديمية ولصالح أسر الطلاب الجانحين عند مستوى دلالة ....

عدم وجو أثر المتغيرات: مدة المكوث في الدار، وعمر الطالب، والمستوى التحصيلي، على الحاجات الإرشادية لدى الطلبة الجانحين.

عدم وجود أثر دال إحصائياً لمتغيرات صلة القرابة، والمستوى التعليمي ، والمهنة، لأسر الطلاب الجانحين على الحاجات الإرشادية، ما عدا المهنة التي تؤثر على الحاجات الإجتماعية لأسر الطلاب الجانحين عند مستوى دلالة ....

. وقد توصلت الدراسة إلى أهم التوصيات التالية : تأهيل القائمين بالحراسات الأمنية للدار بضرورة التشديد على عدم دخول الممنوعات مما يساعد على حسن سير الخطط العلاجية، وتأهيل العاملين بالدار من مراقبيين وأخصائيين نفسيين واجتماعيين وباحثين اجتماعيين بإقامة دورات وورش عمل خاصة بهم كلّ في مجال عمله، انتقاء الطاقم التعليمي العامل بمدرسة الدار بعناية حرصاً على تأدية الرسالة المطلوبة منه.
Note
الحاجات الإرشادية للطلاب الجانحين وأسرهم بدار الملاحظة الاجتماعية بالمنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية دراسة ميدانية
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/07f7fdb5-9d3a-4bab-a399-7f99ed322185