فاعلية استخدام برنامج كورت في تنمية مهارات التفكير المنتج في مادة الكيمياء لدى طالب المرحلة الثانوية بمملكة البحرين
Linked Agent
طه، محمود إبراهيم عبد العزيز , Thesis advisor
Language
Arabic
Extent
298 صفحة
Subject
Place of institution
القاهرة، مصر
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة الدول العربي، معهد البحوث والدراسات العربية
English Abstract
Abstract :
The research aimed to develop productive thinking skills in chemistry among secondary school students in the Kingdom of Bahrain through the use of the CORT program.
The research relied on an experimental approach with a quasi-experimental design. The research sample (58) students from the first year of secondary school in Bahrain were selected and divided into two experimental groups. And equally controlled, the following tools were used: (testing productive thinking
skills, both creative and critical),The results showed that there was a statistically significant difference between the average scores of the students of the experimental and control groups in
the post-measurement of the test of productive thinking skills, both its creative and critical parts, in chemistry in favor of the experimental group, and the existence of a statistically significant difference between the average scores of the students of the experimental group in the pre- and post-measurement of the test of productive thinking skills, both its creative and critical sides. In chemistry in favor of post-application, one of the most important recommendations was holding training courses
for chemistry teachers at the secondary level. For the purpose of developing their abilities to use the CORT program in its various parts, especially the fourth part, and employing it with various applications to
develop teaching skills and build teaching environments concerned with developing productive thinking for secondary school students.
Key Words: CORT program - Productive Thinking
Arabic Abstract
مستخلص البحث :
هدف البحث إلى تنمية مهارات التفكير المنتج في مادة الكيمياء لد ى طلاب المرحلة الثانوية بمملكة
البحرين من خلال استخدام برنامج الكورت ، اعتمد البحث على المنهج التجريبي ذو التصميم شبه
التجريبي، تم اختيار عينة البحث (58) طالب من طلاب الصف الأول الثانو ي بالبحرين، وتقسيمهم
لمجموعتين تجريبية وضابطة بالتساوي، وتم استخدام األدوات التالية: (اختبار مها ارت التفكير المنتج
بشقيه اإلبداعي، والناقد) ، وجاءت النتائج بوجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طلاب
المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات التفكير المنتج بشقيه الإبداعي
و الناقد في الكيمياء لصالح المجموعة التجريبية،
ً
ووجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي طلاب المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي لاختبار مهارات التفكير المنتج بشقيه اإلبداعي و الناقد في الكيمياء لصالح التطبيق البعدي، وكان من أهم التوصيات عقد دورات تدريبية لمعلمي
الكيمياء بالمرحلة الثانوية؛ بغرض تنمية قدراتهم على استخدام برنامج الكورت بأجزائه المختلفة
والجزء الرابع خاصة، وتوظيفه بالتطبيقات المختلفة لتنمية المهارات التدريسية وبناء بيئات تدريسية
تهتم بتنمية التفكير المنتج لطلاب المرحلة الثانوية.
الكلمات المفتاحية : (برنامج الكورت، مهارات التفكير المنتج).
هدف البحث إلى تنمية مهارات التفكير المنتج في مادة الكيمياء لد ى طلاب المرحلة الثانوية بمملكة
البحرين من خلال استخدام برنامج الكورت ، اعتمد البحث على المنهج التجريبي ذو التصميم شبه
التجريبي، تم اختيار عينة البحث (58) طالب من طلاب الصف الأول الثانو ي بالبحرين، وتقسيمهم
لمجموعتين تجريبية وضابطة بالتساوي، وتم استخدام األدوات التالية: (اختبار مها ارت التفكير المنتج
بشقيه اإلبداعي، والناقد) ، وجاءت النتائج بوجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طلاب
المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات التفكير المنتج بشقيه الإبداعي
و الناقد في الكيمياء لصالح المجموعة التجريبية،
ً
ووجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي طلاب المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي لاختبار مهارات التفكير المنتج بشقيه اإلبداعي و الناقد في الكيمياء لصالح التطبيق البعدي، وكان من أهم التوصيات عقد دورات تدريبية لمعلمي
الكيمياء بالمرحلة الثانوية؛ بغرض تنمية قدراتهم على استخدام برنامج الكورت بأجزائه المختلفة
والجزء الرابع خاصة، وتوظيفه بالتطبيقات المختلفة لتنمية المهارات التدريسية وبناء بيئات تدريسية
تهتم بتنمية التفكير المنتج لطلاب المرحلة الثانوية.
الكلمات المفتاحية : (برنامج الكورت، مهارات التفكير المنتج).
Note
عنوان الغلاف :
The effectiveness of using the CORT program in developing productive thinking skills in chemistry among secondary school students in the Kingdom of Bahrain
The effectiveness of using the CORT program in developing productive thinking skills in chemistry among secondary school students in the Kingdom of Bahrain
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/53f81919-1f58-42f7-9afe-f1bc986a0e31