فاعلية استخدام برنامج كورت في تنمية مهارات التفكير المنتج في مادة الكيمياء لدى طالب المرحلة الثانوية بمملكة البحرين

وكيل مرتبط
طه، محمود إبراهيم عبد العزيز , مشرف الرسالة العلمية
اللغة
العربية
مدى
298 صفحة
مكان المؤسسة
القاهرة، مصر
نوع الرسالة الجامعية
Thesis (Master)
الجهه المانحه
جامعة الدول العربي، معهد البحوث والدراسات العربية
الملخص الإنجليزي
Abstract : The research aimed to develop productive thinking skills in chemistry among secondary school students in the Kingdom of Bahrain through the use of the CORT program. The research relied on an experimental approach with a quasi-experimental design. The research sample (58) students from the first year of secondary school in Bahrain were selected and divided into two experimental groups. And equally controlled, the following tools were used: (testing productive thinking skills, both creative and critical),The results showed that there was a statistically significant difference between the average scores of the students of the experimental and control groups in the post-measurement of the test of productive thinking skills, both its creative and critical parts, in chemistry in favor of the experimental group, and the existence of a statistically significant difference between the average scores of the students of the experimental group in the pre- and post-measurement of the test of productive thinking skills, both its creative and critical sides. In chemistry in favor of post-application, one of the most important recommendations was holding training courses for chemistry teachers at the secondary level. For the purpose of developing their abilities to use the CORT program in its various parts, especially the fourth part, and employing it with various applications to develop teaching skills and build teaching environments concerned with developing productive thinking for secondary school students. Key Words: CORT program - Productive Thinking
الملخص العربي
مستخلص البحث :

هدف البحث إلى تنمية مهارات التفكير المنتج في مادة الكيمياء لد ى طلاب المرحلة الثانوية بمملكة
البحرين من خلال استخدام برنامج الكورت ، اعتمد البحث على المنهج التجريبي ذو التصميم شبه
التجريبي، تم اختيار عينة البحث (58) طالب من طلاب الصف الأول الثانو ي بالبحرين، وتقسيمهم
لمجموعتين تجريبية وضابطة بالتساوي، وتم استخدام األدوات التالية: (اختبار مها ارت التفكير المنتج
بشقيه اإلبداعي، والناقد) ، وجاءت النتائج بوجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طلاب
المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات التفكير المنتج بشقيه الإبداعي
و الناقد في الكيمياء لصالح المجموعة التجريبية،
ً
ووجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي طلاب المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي لاختبار مهارات التفكير المنتج بشقيه اإلبداعي و الناقد في الكيمياء لصالح التطبيق البعدي، وكان من أهم التوصيات عقد دورات تدريبية لمعلمي
الكيمياء بالمرحلة الثانوية؛ بغرض تنمية قدراتهم على استخدام برنامج الكورت بأجزائه المختلفة
والجزء الرابع خاصة، وتوظيفه بالتطبيقات المختلفة لتنمية المهارات التدريسية وبناء بيئات تدريسية
تهتم بتنمية التفكير المنتج لطلاب المرحلة الثانوية.
الكلمات المفتاحية : (برنامج الكورت، مهارات التفكير المنتج).
ملاحظة
عنوان الغلاف :

The effectiveness of using the CORT program in developing productive thinking skills in chemistry among secondary school students in the Kingdom of Bahrain
المجموعة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/53f81919-1f58-42f7-9afe-f1bc986a0e31