Document

The Acquisition Order of English Grammatical Morphemes of Saudi Grade One L2 Learners: A Feature Based Approach

Linked Agent
Chekili, Ferid , Thesis advisor
Date Issued
2019
Language
English
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
UNIVERSITY OF BAHRAIN, College of Arts , Department of English Language and Literature
English Abstract
ABSTRACT: This study investigates the L2 acquisition order of five English Grammatical morphemes, Articles and the Past -ed, Plural-s, Progressive -Ing, by Saudi female grade one learners. The investigation is conducted within the feature-reassembly approach, which claims that difficulties in acquiring a second language result from the failure to reassemble the features from the way they are assembled in Ll into new organizations in the L2. The main goal of the study is to shed light on the similarities and differences in the feature composition of the L2 morphemes and their L1 equivalents, and to explore the possibility that the order of acquisition of the L2 morphemes may be caused by the ease/difficulty of the reassembly task. The study includes 50 first graders who study English as a second language in Rowed AL Khaleej International School in Dammam. Two data collection methods, namely, a grammaticality judgment test and a sentence completion test are used. The results of the tests are then analyzed statistically and shown to conform with the predictions of the Feature Reassembly Approach. Keywords: Arabic (Saudi); Articles; English; Features; Order of acquisition; Past -ed; Plural -s; Progressive - Ing; Reassembly.
Arabic Abstract
ملخص الدراسة:

هذه الدراسة ناقشت الترتيب التسلسلي لاكتساب خمس وحدات صرفية في اللغة الانجليزية كلغة ثانية القواعد الصرفية الخمسة هي أدوات التعريف (a) و (the), وقاعدة الماضي (ed), وقاعدة الجمع بوضع (5) في نهاية الجموع, وقاعدة المضارع المستمر ( ing ). اتبعت الدراسة نظرية إعادة تجميع العناصر اللغوية التي تشير إلى أن الصعوبة التي يواجهها المتعلم أثناء اكتساب اللغة الانجليزية كلغة ثانية تكمن في الفشل في إعادة تجميع العناصر اللغوية المختلفة في الترتيب في اللغة الأم عن اللغة الثانية. الهدف الأساسي لهذه الدراسة هو اكتشاف مكامن الصعوبة والسهولة التي يواجهها المتعلم نتيجة الإخفاق في إعادة تجميع العناصر اللغوية والتي يترتب عليها اكتساب متسلسل للقواعد الصرفية في اللغة الثانية. هذه الدراسة تناقش أيضا أوجة التشابة والاختلاف في عناصر القواعد الصرفية بين اللغة الأم واللغة الثانية.

عينة هذه الدراسة تتكون من خمسين متعلمة سعودية في الصف الأول في مدرسة رواد الخليج العالمية في الدمام. الأداتان المستخدمتان في هذه الدراسة هما اختبار الحكم على صحة بعض الجمل نحويا واختبار إكمال الجمل. الباحثة جمعت نتائج الاختبارين للحصول على النتيجه النهائية التي وضحت الترتيب التسلسلي لاكتساب الوحدات الصرفية الخمس. وجدت الباحثة بعد تحليل النتائج احصائياً أن النتائج تتفق مع نظرية إعادة تجميع العناصر اللغوية (FRA)

المفردات الرئيسية:

العربية السعودية, أدوات التعريف الانجليزية, العناصر اللغوية, الاكتساب المتسلسل, قاعدة الماضي (ed), الجمع (s), المضارع المستمر (ing), أعادة تجميع العناصر اللغوية.
Note
The Acquisition Order of English Grammatical Morphemes of Saudi Grade One L2 Learners: A Feature Based Approach
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/84875c68-755e-4bd7-95a4-c6394a1f5236