الذكاءات المتعددة وعلاقتها بالاتجاهات نحو التخصص الجامعي لدى عينة من طلاب جامعة الدمام بالمملكة العربية السعودية
Linked Agent
جلال، أحمد سعد, Thesis advisor
Date Issued
2014
Language
Arabic
Extent
[3], 8, 80, [29] pages
Subject
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس
English Abstract
Abstract :
This study aimed to identify the multiple intelligences and their relationship to specialization among a sample of university students from the University of Dammam, Saudi Arabia. To achieve the objectives of the study the researcher used two instruments, namely, the Scale of Attitude Towards Scholastic Specialization (Salama & Twaijri, 1997) and the Checklist of Multiple Intelligences (McKenzie, 1999), that was translated into Arabic by Abdul Kader & Abu Hashim (2007). The sample consisted of (181) students at the University of Dammam in Saudi Arabia. The study used the descriptive correlational methodology. The results of the study showed the followings: The intelligences of the students in the sample were congruent with their specializations and that the intelligences were ranked as follows: Natural Intelligence, Personal Intelligence, Social Intelligence, Kinesthetic Intelligence, Logical Intelligence, and Musical Intelligence, consequently. The study also showed that the students had a high level of positive attitude towards their specializations and an intermediate level of negative attitude towards them. The result further revealed that there was a positive significant correlation between students' scores on the dimensions of The Multiple Intelligences Checklist and their scores on the Attitude towards Scholastic Specialization Scale. On the other hand, there was no correlation between students' scores on the dimensions of Multiple Intelligences Checklist and their scores on the Negative Attitude towards Specialization Scale, except for the dimension of Linguistic Intelligence. The study recommended that it was important to explore the attitudes of students in the general education, and especially focus on the orientation programs for university students to explore their attitudes and find out how much they were congruent with their intelligences.
Arabic Abstract
الملخص :
هدفت الدراسة إلى التعرف على الذكاءات المتعددة وعلاقتها بالاتجاهات نحو التخصص الجامعي لدى عينة من طلاب جامعة الدمام بالمملكة العربية السعودية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس الاتجاه نحو التخصص الدراسي من إعداد سلامه والتويجري (۱۹۹۷)، وقائمة الذكاءات المتعددة الذي قام بتعريبها وتقنينها فتحي عبد القادر، والسيد أبو هاشم (۲۰۰۷)، وذلك على عينة بلغت (۱۸۱) من طلاب كليات جامعة الدمام بالمملكة العربية السعودية، وقد أعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، وأسفرت عن نتائج أهمها أن أفراد عينة الدراسة لديهم ذكاءات تتناسب مع تخصصاتهم، حيث جاء في المرتبة الأولى الذكاء الطبيعي، ثم يليه الذكاء الشخصي، فالذكاء الاجتماعي، ثم الذكاء الجسمي، ويليه الذكاء المنطقي، وجاء الذكاء الموسيقي في المرتبة الأخيرة.
كما خلصت الدراسة إلى أن الطلاب لديهم مستوى مرتفع من الاتجاه نحو التخصص ككل إضافة إلى الاعتقاد الإيجابي نحو التخصص، بينما سجل أفراد العينة مستوى متوسطاً من درجة الاعتقاد السلبي نحو التخصص، وكذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات أبعاد قائمة الذكاءات المتعددة وبعد الاعتقاد الإيجابي بقيمة التخصص، بينما لا توجد علاقة ارتباطية بين درجات أبعاد قائمة الذكاءات المتعددة وبعد الاعتقاد السلبي بقيمة التخصص عدا بعد الذكاء اللغوي، وبناءً على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، يوصي الباحث بضرورة تنمية اتجاهات الطلبة في مدارس التعليم العام وتكثيف برامج السنة التحضيرية لطلاب الجامعة للكشف عن اتجاهاتهم ومدى توافقها مع ذكاءاتهم.
هدفت الدراسة إلى التعرف على الذكاءات المتعددة وعلاقتها بالاتجاهات نحو التخصص الجامعي لدى عينة من طلاب جامعة الدمام بالمملكة العربية السعودية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس الاتجاه نحو التخصص الدراسي من إعداد سلامه والتويجري (۱۹۹۷)، وقائمة الذكاءات المتعددة الذي قام بتعريبها وتقنينها فتحي عبد القادر، والسيد أبو هاشم (۲۰۰۷)، وذلك على عينة بلغت (۱۸۱) من طلاب كليات جامعة الدمام بالمملكة العربية السعودية، وقد أعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، وأسفرت عن نتائج أهمها أن أفراد عينة الدراسة لديهم ذكاءات تتناسب مع تخصصاتهم، حيث جاء في المرتبة الأولى الذكاء الطبيعي، ثم يليه الذكاء الشخصي، فالذكاء الاجتماعي، ثم الذكاء الجسمي، ويليه الذكاء المنطقي، وجاء الذكاء الموسيقي في المرتبة الأخيرة.
كما خلصت الدراسة إلى أن الطلاب لديهم مستوى مرتفع من الاتجاه نحو التخصص ككل إضافة إلى الاعتقاد الإيجابي نحو التخصص، بينما سجل أفراد العينة مستوى متوسطاً من درجة الاعتقاد السلبي نحو التخصص، وكذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات أبعاد قائمة الذكاءات المتعددة وبعد الاعتقاد الإيجابي بقيمة التخصص، بينما لا توجد علاقة ارتباطية بين درجات أبعاد قائمة الذكاءات المتعددة وبعد الاعتقاد السلبي بقيمة التخصص عدا بعد الذكاء اللغوي، وبناءً على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، يوصي الباحث بضرورة تنمية اتجاهات الطلبة في مدارس التعليم العام وتكثيف برامج السنة التحضيرية لطلاب الجامعة للكشف عن اتجاهاتهم ومدى توافقها مع ذكاءاتهم.
Note
عنوان الغلاف :
Multiple Intelligences and Their Relationship to Attitudes towards Specialization among a Sample of Dammam's University Students, Saudi Arabia
Multiple Intelligences and Their Relationship to Attitudes towards Specialization among a Sample of Dammam's University Students, Saudi Arabia
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/8402fe61-334a-429e-a58a-6e6929113bab