العلاقة بين الاعتماد على شبكات التواصل الاجتماعي والعمل الخيري في دولة الكويت

Linked Agent
الصريدي، حاتم, Thesis advisor
Language
Arabic
Extent
[1], 13, 173 Pages
Place of institution
جامعة البحرين، الصخير، مملكة البحرين
Thesis Type
رسالة ماجستير
Institution
جامعة البحرين
Description
الملخص:
هدفت الدارسة التعرف إلى طبيعة استخدام الجمهور الكويتي لشبكات التواصل الاجتماعي ومعرفتهم بها، وثر الاعتماد على شبكات التواصل الاجتماعي وتطور العمل الخيري في دولة الكويت، وذلك من خلال البحث عن أهم الشبكات الاجتماعية المستخدمة من قبل المواطنين والتعرف إلى مدى فاعلية هذه الشبكات بما يعرض بها من مواد إعلامية في تنمية العمل الخيري، والتعرف إلى دلالة الفروق في مستوى متابعة الجمهور الكويتي للعمل الخيري عبر شبكات التواصل الاجتماعي تعزى للمتغيارت الديموغارفية، كذلك هدفت الدارسة لتحليل أهم العوامل التي تعيق مشاركة الجمهور في الحملات والمشاريع الخيرية التي تطلق عبر هذه الشبكات.
استندت الدارسة على نظرية الاعتماد على وسائل الإعلام كنظرية رئيسية بالإضافة إلى نظريتي الاعتماد الشخصي
على وسائل الإعلام ونظرية الاعتماد على الإعلام الجديد، هذا واعتمدت الدارسة على المنهج الوصفي وتحديدا أسلوب المسح كأداة لجمع البيانات مقسمة على أربعة محاور، فيما تمثل مجتمع الدارسة في المواطنين الكويتيين المستخدمين لشبكات التواصل الاجتماعي ولديهم اطلاع على العمل الخيري، وتكونت عينة الدارسة من )1250( مفردة من المواطنين الكويتيين المستخدمين لشبكات التواصل الاجتماعي، وتوصلت الدارسة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها:
1 . يستخدم المواطنون في الكويت شبكات التواصل الاجتماعي بنسبة ) 85.1% (، توتير هو أكثر الشبكات الاجتماعية
استخداما في مجال العمل الخيري بنسبة ) 62.8% (، تلاها "واتس اب ) 57.1% (، ثم انستاغرام ) 44.6% (. وكانت
"المشاركة في نشر هذه الحملات بين الأهل والأصدقاء" أهم طرق التفاعل مع الأعمال الخيرية التي يتم طرحها عبر
شبكات التواصل الاجتماعي.
2 . أكدت غالبية عينة الدارسة على كفاية الحملات والمشاريع الخيرية التي تنشر على شبكات التواصل الاجتماعي
للتشجيع على العمل الخيري بنسبة ) 54.9% (، وكانت "شبكات التواصل الاجتماعي" أهم مصدر للاطلاع على الحملات والمشاريع الخيرية بنسبة ) 71.1% (، ثم الأهل والأصدقاء بنسبة ) 38% .)
وتبين من النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين معدل استخدام شبكات التواصل الاجتماعي ودرجة
تحفيز الجمهور الكويتي على العمل الخيري، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في الحملات والمشاريع الخيرية وزيادة تحصيل التبرعات.
الكلمات المفتاحية: العمل الخيري، شبكات التواصل الاجتماعي، دولة الكويت

Abstract
This study aimed to identify the nature of the use of social networks by the
Kuwaiti people and their knowledge about these networks as well as the effect of
depending on these networks and the development of charitable work in the State
of Kuwait through identifying the most important social networks used by the
people of Kuwait and the effectiveness of these networks in developing charitable
work. The study also aimed to identify the significance of differences in the level of
the Kuwaiti public’s follow-up to charitable work through social media due to the
demographic variables. The study also aimed to analyze the most important
obstacles that hinder the public of taking part in the charitable projects and
activities.The study depended on the media dependency theory as the main
theory, in addition to the theories of personal dependence on media and reliance
on the new media. This study followed the descriptive approach. The population of
the study are the Kuwaiti citizens who use social networks and have knowledge
about charitable work. The study sample consisted of (1250) respondents who use
social networks. The results of study include:
1- People of Kuwait use social media networks by (85.1%), and Twitter is
the most used social network in the field of charitable work (62.8%),
followed by WhatsApp (57.1%), and Instagram (44.6%). The most
important way for interacting with charitable activities that are presented
through social networks was “sharing these activities with friends and
family.
2- The majority of the study sample confirmed the adequacy of the
campaigns and charitable projects published on social media networks
to encourage charitable work at a percentage of (54.9%), and “social
media networks” was the most important source of information about
charitable campaigns and projects at a percentage of (71.1%), followed
by family and friends with a percentage of (38%).
172
The results show that there is a statistically positive significant correlation
between the level of using social networks and the degree of motivating the Kuwaiti
people to charitable work, and there is a statistically positive significant correlation
between the use of social networks in campaigns and charitable projects and the
increase of donations.
Key words: charitable work, social media networks, State of Kuwait
Note
Title on cover:
The relationship between relying on social media and charitable work in the State of Kuwait
Member of