Document

المهارات الاجتماعية وبعض خصائص الشخصية لدى طالبات المرحلة الثانوية المتفوقات تحصيلياً والعاديات في مملكة البحرين : دراسة مقارنة

Linked Agent
Date Issued
2011
Language
Arabic
Extent
20, [193], 6, pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس، برنامج الماجستير في الإرشاد الأسري
English Abstract
ABSTRACT: Social Skills and Personality Characteristics of Hight Achieving and Average Students in the Kingdom of Bahrain Comparative Study This study aims at shedding light on the social skills (social communication, social sympathy, self esteem, friendship formation, and team work and some personal characteristics (extraversion, neuroticism, openness to new experiences) of high achieving students as compared to the behavior of average students in the secondary stage in the kingdom of Bahrain. This study also aims at identifying the correlation, if any, between social skills and personal characters among the study subjects. To approach the above-mentioned aims, a study was conducted on a sample of 350 female students, 175 of which were high achievers while the others were average students. The researcher has used a 55- article Social Skills Scale done by the researcher and distributed into five aspects as follows (social communication, social sympathy, self-esteem, friendship formation, and teamwork). The researcher has also used the big five personality traits measure derived from Costa and McCrae (1992) as it has been translated by Bader AlAnsari, Ph.D (1997). The measure contains 36 articles distributed among three major aspects (extraversion, neuroticism, openness to new experiences). After investigating the validity and reliability of the measures used in the study statistically as suits this particular study, the study has been implemented on the study sample. Afterwards, the data has been processed using SPSS. The study concluded that: there is no statistically significant differences between high achieving and average students in the different dimensions of social skills. There is no statistically significant differences in personality traits between high achieving and average students. There is a correlation between social skills and personality traits researched in this particular study. In light of the aims of this study and its results, the researcher recommends the following: Preparing activities that can contribute to the increase in high achieving students' competency in their social skills. Qualifying academic and teaching staff in discovering high achieving students and identifying their needs and problems. Raising family awareness of the necessity of developing the social and personal aspects of their children as they develop their children's academic knowledge. Doing further studies on social skills and personality traits to various samples in terms of gender, age, and cultural backgrounds. It is also recommended that different measures be used. Conducting further studies on the effect of parenting on children's social skills.
Arabic Abstract
ملخص الرسالة باللغة العربية:

المهارات الاجتماعية وبعض خصائص الشخصية لدى طالبات المرحلة الثانوية المتفوقات تحصيلياً والعاديات

في مملكة البحرين : دراسة مقارنة

هدفت هذه الدراسة بصفة رئيسية إلى التعرف على المهارات الاجتماعية ( مهارة التواصل الاجتماعي ، مهارة التعاطف الاجتماعي ، مهارة تقدير الذات ، مهارة تكوين الصداقات ، مهارة العمل ضمن فريق ، وبعض خصائص الشخصية ( الإنبساط ، العصابية ، الانفتاح على الخبرات والافكار لدى طالبات المرحلة الثانوية المتفوقات تحصيلياً ومقارنتها بالمهارات الاجتماعية وبعض خصائص الشخصية موضع الدراسة لدى الطالبات العاديات تحصيلياً بمدارس المرحلة الثانوية بمملكة البحرين .

أيضاً هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة الأرتباطية بين المهارات الاجتماعية وخصائص الشخصية للطالبات المتفوقات تحصيلياً والعاديات في المرحلة الثانوية بمملكة البحرين .

ولتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة مكونة من ( ٣٥٠ ) طالبة ، ( ١٧٥ طالبة متفوقة تحصيلياً ) و ( ۱۷۵ طالبة متوسطة تحصيلياً ) ، وقد طبق عليهن مقياس المهارات الاجتماعية من إعداد الباحثة والذي اشتمل على ( ٥٥ ) فقرة موزعة على خمسة أبعاد رئيسية هي ( التواصل الاجتماعي ، التعاطف الاجتماعي ، تقدير الذات ، الصداقة ، العمل ضمن فريق ) ، ومقياس خصائص الشخصية المشتق من مقياس العوامل الخمس الكبرى للشخصية من إعداد كوستا وماكري ( ۱۹۹۲) وتعريب الدكتور بدر الأنصاري ( ۱۹۹۷)
والذي يشتمل على ( (٣٦) فقرة موزعة على ثلاثة ابعاد رئيسية هي ( الإنبساط ، العصابية ، الانفتاح على الخبرة ) .

وبعد ان تم التحقق من صدق وثبات المقاييس المستخدمة بالطرق الإحصائية بما يتناسب وطبيعة هذه الدراسة تم تطبيقهما على الطالبات ، ومن ثم تم معالجة البيانات إحصائياً بأستخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية " SPSS "

وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية :-

- لا يوجد فروق دالة إحصائياً بين الطالبات المتفوقات تحصيلياً والعاديات في أبعاد المهارات الاجتماعية .

- لا يوجد فروق دالة إحصائياً بين الطالبات المتفوقات تحصيلياً والعاديات في أبعاد خصائص الشخصية .

- يوجد ارتباط دال إحصائياً بين المهارات الاجتماعية وخصائص الشخصية موضوع الدراسة .

وفي ضوء اهداف الدراسة ونتائجها أوصت الباحثة بما يلي :-

إعداد برامج وأنشطة لرفع كفاءة المهارات الاجتماعي لدى الطلاب المتفوقين تحصيلياً في المرحلة الثانوية .

تأهيل الهيئة الإدارية والتعليمية في المدارس في مجال تشخيص الطلاب المتفوقين تحصيلياً ومعرفة احتياجاتهم ومشاكلهم والعمل على حلها .

توعية الأسرة بضرورة الاهتمام بتنمية الجوانب الاجتماعية والشخصية لدى ابنائهم بدرجة مقاربة لتنمية الناحية المعرفية لديهم .
، واستخدام اجراء العديد من الدراسات التي تتناول موضوع المهارات الاجتماعية والخصائص الشخصية تجرى على عينات متنوعة من الجنسين في مستويات عمرية وثقافية مختلفة وسائل قياس مختلفة عن تلك المستخدمة في الدراسة الحالية

إجراء دراسات حول تأثير التنشئة الوالدية في المهارات الاجتماعية للأبناء .
Note
المهارات الاجتماعية وبعض خصائص الشخصية لدى طالبات المرحلة الثانوية المتفوقات تحصيلياً والعاديات في مملكة البحرين : دراسة مقارنة
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/3864f1e1-7a95-4b1b-8a2e-b9b1f0145ae8