Document

الميول المهنية والذكاءات المتعددة لدى طلبة الصف الثالث الثانوي بمملكة البحرين : دراسة في الارتباطات والفروق

Linked Agent
مقداد ,محمد , Thesis advisor
Date Issued
2011
Language
Arabic
Extent
14, [152], pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة البحرين, كلية الآداب, قسم علم النفس, برنامج ماجستير علم النفس الإرشادي
English Abstract
Abstract : Vocational Interests and Multiple intelligences of Bahraini Grade 12th Pupils "Study of correlation and differences" By: Khadija Moosa Hussain Supervised by: Prof. Mohamed Mokdad The purpose of this study was to investigate the Vocational Interests and Multiple Intelligences of Sample study (360) students, and to investigate the relationship between Vocational Interests and Multiple Intelligences, also to investigate the differences in Vocational Interests between male and female pupils of Bahrain schools.In this study, the researcher has set up two tools as measurement; vocational interest and multiple intelligent. Results showed that; the Social Interest and Persuasion Interest are common to all pupils of both genders, the Social Intelligences and Existential Intelligences are the common intelligences to all pupils of both genders. Results also showed a positive correlation at the level (0.01) and (0.05) between the Vocational Interests and Multiple Intelligences among the study sample, However, no relationship has found between the Musical Intelligence and the Scientific Interest. Significant differences were found between the Vocational Interests for females and males upon using t-test. Differences mainly are between Males' Realistic Interest and the Females' Social and Artistic Interests. Statistically, values of t-test showed at the level of (0.05). And no static differences detected between females and males in Scientific Traditional and Persuasion Interests More after, by using analysis of variance (ANOVA) testing performance of sample on Vocational Interests, Statistic Evidence of differences shown at level of (0.001) for the Scientific, Traditional and Artistic Interests whilst no differences are shown between Realistic and Social and Persuasion Interests. While Statistic significant differences are shown at the level of (0.001) for the Scientific Interests of the Science and Math specialization group and at the level of (0.001) for the Traditional Interest in favor of the Commercial Sciences group of specialization. Differences shown at the level (0.001) for the Artistic Interests of the Languages and Human Sciences group of specialization.
Arabic Abstract
خلاصة :

الاهتمامات المهنية والذكاءات المتعددة لدى تلاميذ الصف الثاني عشر في البحرين

"دراسة الارتباط والاختلاف"

بواسطة : خديجة موسى حسين

إشراف : أ.د. محمد مقداد

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاهتمامات المهنية والذكاءات المتعددة لدى عينة الدراسة (360) طالب وطالبة، والتعرف على العلاقة بين الاهتمامات المهنية والذكاءات المتعددة، وكذلك التعرف على الفروق في الاهتمامات المهنية بين تلاميذ المدارس البحرينية من الذكور والإناث. وفي هذه الدراسة، قام الباحث بإعداد أداتين كمقياس؛ الاهتمام المهني والذكاءات المتعددة. وأظهرت النتائج أن الاهتمام الاجتماعي والاهتمام الإقناعي مشتركان بين جميع التلاميذ من كلا الجنسين، وأن الذكاء الاجتماعي والذكاء الوجودي هما الذكاء المشترك بين جميع التلاميذ من كلا الجنسين.

وأظهرت النتائج أيضاً وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى (0.01) و (0.05) بين الاهتمامات المهنية والذكاءات المتعددة لدى عينة الدراسة، بينما لم توجد علاقة بين الذكاء الموسيقي والاهتمام العلمي. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين الاهتمامات المهنية لدى الإناث والذكور عند استخدام اختبار (ت). وتتمثل الفروق بشكل رئيسي في الاهتمامات الواقعية للذكور والاهتمامات الاجتماعية والفنية للإناث. وأظهرت قيم اختبار (ت) إحصائياً عند مستوى (0.05). ولم يتم الكشف عن فروق ثابتة بين الإناث والذكور في الاهتمامات العلمية التقليدية والإقناعية. وبعد ذلك، باستخدام اختبار تحليل التباين (ANOVA) لأداء العينة في الاهتمامات المهنية، أظهرت الإحصائيات وجود فروق عند مستوى (0.001) لصالح الاهتمامات العلمية والتقليدية والفنية بينما لم تظهر فروق بين الاهتمامات الواقعية والاجتماعية والإقناعية. بينما تظهر فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.001) لصالح الاهتمامات العلمية لمجموعة تخصص العلوم والرياضيات، وعند مستوى (0.001) لصالح الاهتمامات التقليدية، لصالح تخصص العلوم التجارية، وتظهر فروق عند مستوى (0.001) لصالح الاهتمامات الفنية لمجموعة تخصص اللغات والعلوم الإنسانية.
Note
الميول المهنية والذكاءات المتعددة لدى طلبة الصف الثالث الثانوي

بمملكة البحرين : دراسة في الارتباطات والفروق
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/b28e596a-8c5c-4230-a224-627079a08a4b