استخدام الهواتف الذكية وعلاقتها بالتوافق الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية بمحافظة الخبر بالمملكة العربية السعودية

Linked Agent
المقداد ,محمد, Thesis advisor
Date Issued
2013
Language
Arabic
Extent
[3], 13, 145, [1] pages.
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس، برنامج الماجستير في علم النفس الإرشادي
English Abstract
Smart Phones Usage and It's Relationship with Social Adjustment Among Female High School Students at Alkhobar Governate in Kingdom of Saudi Arabia Abstract: This study Aimed to find out the relationship between smart phones usage and Social Adjustment among female high school students at Al Khobar Governate in Kingdom of Saudi Arabia by study year 2012-2013. The researcher followed the descriptive; survey, correlation and comparative research method, and choose a cluster random study sample consisted 370 smart phone users, which ratio represent the four regions of Kokobar, and the three grades of high school. For the purpose of collecting data; she developed and applied a survey questionnaire to discover students' smart phones usages and daily time average frequency of use as a main variables of smart phone usage, and Social Adjustment Scale to discover students' social adjustment, and made sure that it was valid and reliable to study population by applying it on primary sample had taken out from it. Results showed that all students having a moderate and equally using of smart phone in voice call and SMS, internet search and entertainments, but almost all of them use social communicating sites, about half of them daily frequently using it for (6) hours and above, and their social adjustment levels were moderate to high levels, and it didn't show any serious problems in social adjustment among study sample, but with a need of developing social skills for some of students. Results also showed a limited but significant positive relationship between using smart phones in voice calling and SMS, internet search and entertainments and the students' social adjustment, but it was not significant in determining student's level of social adjustment, and it also showed a weak but significant negative association at (0,01) significant level- between an average of student's daily time use of smart phone and her social adjustment. Results also indicate statistically significant differences in the degree of students' social adjustment due to their use of voice calling and SMS in favor of using, and due to student's time average of daily using of smart phone in favor of using it for one to two hours per day.
Arabic Abstract
ملخص الدراسة:

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين استخدام الهاتف الذكي والتوافق الاجتماعي، لدى طالبات المرحلة الثانوية بمحافظة الخبر في المملكة العربية السعودية للعام الدراسي 2012-2013 واتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، والارتباطي، والمقارن واختارت عينة دراسة ممثلة تمثيلا عنقوديا عشوائيا مقصودا من ذلك المجتمع بلغت (370) طالبة من مستخدمات الهاتف الذكي، حيث راعت فيها تمثيلاً نسبياً لمناطق محافظة الخبر الأربع، والصفوف الثلاثة في المرحلة الثانوية. ولجمع البيانات اللازمة طورت وطبقت استبانة لمسح استخدامهن لتطبيقاته، ومعدل الاستخدام اليومي لديهن كمتغيرات رئيسة يشملها استخدام الهاتف الذكي، كما واعدت وطبقت مقياسا للتوافق الاجتماعي على عينة استطلاعية واستخراج معاملات الثبات والصدق المناسبة له على مجتمع الدراسه.

وأشارت النتائج إلى أن الطالبات يستخدمن الهاتف الذكي في إجراء المكالمات والرسائل، والتصفح، والترفيه بمستويات معتدلة، ولكن معظمهن يستخدمن الهاتف الذكي للتواصل عبر مواقع التواصل الاجتماعي، ونصفهن تقريباً يقضين وقتاً طويلاً نسبياً باستخدامه اليومي لأكثر من (6) ساعات، ودرجة التوافق الاجتماعي لديهن تتراوح بين توافق متوسط وعال، ولم تشر النتائج إلى وجود مشكلات واضحة على مستوى العينة في توافقهن الاجتماعي، إلا أن هناك نسبة قليلة منهن يحتجن إلى بعض الدعم في تطوير المهارات الاجتماعية. وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية ضعيفة موجبة بين استخدام الطالبات الهاتف الذكي للمكالمات والرسائل، والتصفح، والترفيه ودرجة التوافق الاجتماعي، ولكنها غير دالة في تحديد مستوى التوافق الاجتماعي لديهن، وعلاقة ارتباطية ضعيفة سالبة ذات دلالة إحصائية مرتفعة عند مستوى (0.01) بين معدل الوقت المستغرق بالاستخدام اليومي للهاتف الذكي مع درجتهن على مقياس التوافق الاجتماعي. كما وتوصلت الدراسة إلى أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة التوافق الاجتماعي لصالح اللاتي يستخدمنه للمكالمات والرسائل، ولصالح من يستخدمنه بشكل معتدل خاصة بمعدل ساعة إلى ساعتين يوميا.
Note
عنوان الغلاف :
Smart Phones Usage and It's Relationship with Social Adjustment among Female High School Students at Alkhobar Governorate in Kingdom of Saudi Arabia
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/5976a740-a35b-432b-8d37-5b4822aa1a1f