أثر التعاقدات السلوكية في تحقيق الانضباط الذاتي لدى طلبة المرحلة الثانوية بمملكة البحرين
Linked Agent
الجنيد, شيخة أحمد, Thesis advisor
Date Issued
2019
Language
Arabic
Extent
[3], 9, 71, [4], 4, [1], 4, [12], pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس
English Abstract
The Impact of Behavioral Contract sin Achieving Self Discipline among High School Students in the Kingdom of Bahrain
ABSTRACT:
The study aimed to identify the impact of the behavioral contracts that ought to achieve self- discipline for a selection of first level students from secondary schools in the Kingdom of Bahrain, as well as to discover the differences attributed to gender for the extent of self- discipline after the application of the behavioral contracts on the sample individuals. Furthermore, it aims to discover the differences attributed to the residence location (governorate) for the extent of self-discipline after the application of the behavioral contracts on the sample individuals, in addition to identifying the obstacle that reduce the impact of behavioral contracts in achieving self-discipline among secondary school students in the Kingdom of Bahrain.
The researcher used the semi-experimental approach in this study. The study sample consisted of 80 students of both genders, 40 of which are male and 40 are female, from eight schools across the four governorates of the Kingdom: one boys' school and one girls' school from each governorate. The researcher used a list of behavior estimation self-discipline that she prepared for this study, by applying two applications; one was before the behavioral engagements, and one was after they were applied.
The study has reached the following conclusions: First, there are statistically significant difference sat a=0.000 between the student grades of self-discipline after the application of the behavioral contracts and their grades before the application in favor of the dimensional grades of each individuals self-disciplinedimension, and altogether, in large impact volumes where the value exceeded 0.8. Second, there are statistically significant differences in student grades on self-discipline in favor of female students. Third, there are statistically significant differences in student grades on self-discipline in different dimensions attributing to the residence (governorate) location parameter, where the levels of the significance in all self-discipline dimensions were less than 0.05. The result of the dimensional comparisons showed statistically significant differences in most dimensions of the self-discipline assessment list for all governorates compared to the southern governorate. Finally, the lack of ideal understanding of the age stage's nature for secondary school students, known as adolescence, is one of the main obstacles in achieving behavioral engagements to imply their impact on self-discipline, in addition to the large amount of students and the various responsibilities and tasks of teachers and supervisors that affect negatively on the behavioral contracts that require close follow-ups and collaborative efforts, as well as linking behavioral contracts to punitive methods.
Arabic Abstract
ملخص الدراسة :
استهدفت الدراسة التعرف على أثر التعاقدات السلوكية في تحقيق الانضباط الذاتي لدى عينة من طلبة المستوى الأول الثانوي بالمدارس الحكومية بمملكة البحرين، إضافة إلى الكشف عن وجود فروق في مدى تحقيق الانضباط الذاتي لديهم بعد تطبيق التعاقدات السلوكية تعزى لمتغير الجنس، إلى جانب الكشف عن وجود فروق في مدى تحقيق الانضباط الذاتي بعد تطبيق التعاقدات السلوكية تعزى لمتغير منطقة السكن المحافظة)، وكذلك التعرف على المعوقات التي تقلل من أثر التعاقدات السلوكية في تحقيق الانضباط الذاتي لدى طلبة المرحلة الثانوية. وقد تكونت عينة الدراسة من (80) طالبا وطالبة، بواقع (40) طالبا و (40) طالبة من (8) مدارس، موزعين على محافظات المملكة الأربع بمعدل مدرسة للذكور وأخرى للإناث من كل محافظة، وقد استخدمت الباحثة في هذه الدراسة قائمة لتقدير سلوك الانضباط الذاتي من إعدادها، وذلك بإجراء تطبيقين تطبيق قبل عقد التعاقدات السلوكية، وتطبيق بعد عقدها وتوصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.001) بين درجات الطلبة في الانضباط الذاتي بعد تطبيق التعاقدات السلوكية ودرجاتهم قبل التطبيق، لصالح الدرجات البعدية في كل بعد من أبعاد الانضباط الذاتي المختلفة وفيها مجتمعة، وبحجوم أثر كبيرة تجاوزت قيمها (0.8)، إضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيا في درجات الطلبة في الانضباط الذاتي لصالح الإناث، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيا في درجات الطلبة في الانضباط الذاتي، وفي أبعاده المختلفة تعزى لمتغير منطقة السكن (المحافظة)؛ إذ قلت مستويات الدلالة في جميع أبعاد الانضباط الذاتي عن (0.05)، كما وخلصت الدراسة إلى أن هناك عدم تفهم أمثل لطبيعة المرحلة العمرية لطلبة المرحلة الثانوية يعد من أهم معوقات إنجاح التعاقدات السلوكية وتحقيق أثرها في الانضباط الذاتي، إلى جانب كثرة أعداد الطلبة في مقابل تعدد مسئوليات المعلمين والمرشدين ومهامهم الأمر الذي تؤثر سلبا في ما تتطلبه التعاقدات السلوكية من متابعة حثيثة وجهود تشاركية.
استهدفت الدراسة التعرف على أثر التعاقدات السلوكية في تحقيق الانضباط الذاتي لدى عينة من طلبة المستوى الأول الثانوي بالمدارس الحكومية بمملكة البحرين، إضافة إلى الكشف عن وجود فروق في مدى تحقيق الانضباط الذاتي لديهم بعد تطبيق التعاقدات السلوكية تعزى لمتغير الجنس، إلى جانب الكشف عن وجود فروق في مدى تحقيق الانضباط الذاتي بعد تطبيق التعاقدات السلوكية تعزى لمتغير منطقة السكن المحافظة)، وكذلك التعرف على المعوقات التي تقلل من أثر التعاقدات السلوكية في تحقيق الانضباط الذاتي لدى طلبة المرحلة الثانوية. وقد تكونت عينة الدراسة من (80) طالبا وطالبة، بواقع (40) طالبا و (40) طالبة من (8) مدارس، موزعين على محافظات المملكة الأربع بمعدل مدرسة للذكور وأخرى للإناث من كل محافظة، وقد استخدمت الباحثة في هذه الدراسة قائمة لتقدير سلوك الانضباط الذاتي من إعدادها، وذلك بإجراء تطبيقين تطبيق قبل عقد التعاقدات السلوكية، وتطبيق بعد عقدها وتوصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.001) بين درجات الطلبة في الانضباط الذاتي بعد تطبيق التعاقدات السلوكية ودرجاتهم قبل التطبيق، لصالح الدرجات البعدية في كل بعد من أبعاد الانضباط الذاتي المختلفة وفيها مجتمعة، وبحجوم أثر كبيرة تجاوزت قيمها (0.8)، إضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيا في درجات الطلبة في الانضباط الذاتي لصالح الإناث، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيا في درجات الطلبة في الانضباط الذاتي، وفي أبعاده المختلفة تعزى لمتغير منطقة السكن (المحافظة)؛ إذ قلت مستويات الدلالة في جميع أبعاد الانضباط الذاتي عن (0.05)، كما وخلصت الدراسة إلى أن هناك عدم تفهم أمثل لطبيعة المرحلة العمرية لطلبة المرحلة الثانوية يعد من أهم معوقات إنجاح التعاقدات السلوكية وتحقيق أثرها في الانضباط الذاتي، إلى جانب كثرة أعداد الطلبة في مقابل تعدد مسئوليات المعلمين والمرشدين ومهامهم الأمر الذي تؤثر سلبا في ما تتطلبه التعاقدات السلوكية من متابعة حثيثة وجهود تشاركية.
Note
عنوان الغلاف :
The Impact of Behavioral Accords in Achieving Self Discipline Among High School Students in
The Kingdom of Bahrain
The Impact of Behavioral Accords in Achieving Self Discipline Among High School Students in
The Kingdom of Bahrain
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/38285e7d-4ca4-4c62-81e2-9961f751f78c