أثر برنامج مقترح في تنمية مهارات القراءة الصامتة لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي بمملكة البحرين

Linked Agent
Date Issued
2005
Language
Arabic
Extent
[2], 155, pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة البحرين ، كلية التربية، قسم المناهج و طرق التدريس
English Abstract
Synopsis: This study was set to consider and test the effectiveness of a proposed program for developing 6th grade pupils' silent reading skills and improving their competences to which such skills relate. The study seeks to provide an answer to the following question: How effective is an enrichment program in developing 6 grade pupils' silent reading skills. In her answer to the above question, the writer of this research based her definition of silent reading skills on the list of competences provided by the Ministry of Education for the Arabic language curriculum for the Second Cycle of the Primary Education which comprises the 4th, 5th, and 6th grades. The researcher has also developed an enrichment program for the improvement of silent reading skills. The program is made of a selection of texts and prose pieces that takes into consideration the level of the 6th grade pupils as well as a set of activities that pupils are required to carry out subsequent to their reading of the texts and prose pieces. The researcher has constructed criterion-referenced test to be used as a tool to measure the pupil's mastery of the competences which the researcher selected from the syllabuses applied in the schools using the results of a former study executed by a committee commissioned by the Ministry of Education to measure learning based on the silent reading competences that the pupils have. The researcher applied the prepared program to an experimental design as part of a targeted group that consisted of two 6th grades classes in Sitra Primary School for Girls. The researcher chose these classes in particular because she teaches them in the same school which makes it easier for her to conduct the experiment. 3w31 The test was conducted before and after the experiment first with an experimental group then 3w31 with a control group. The results of the study came as follows: 1. The average attainment of the control group in the pre-test was higher by 2.6 out of 20 than the attainment of the experimental group. This was not surprising for the researcher as she could guess the result beforehand because she was the teacher of both the groups. However, the researcher had no choice but to choose the weaker group to be the experimental group in order to test the effectiveness of the program. 2. The increase in the attainment points in the post-test for the control group was only1.36 out of 20 over the application period of the program (20 class hours) 3. The increase in the attainment points in the post-test for the experimental group for the same period (20 class hours) was3.7 out of 20 showing a better accomplishment for the experimental group over the same 20-hour period compared to the control group. 4. Although the average attainment of the experimental group was less than the control group, the difference in progress of 2.35 out of 20 in favor of the experimental group proves the effectiveness and efficiency of the program. In other words, the gap between the two groups decreased sharply from 2.6 out of 20 in the pre-test to 0.18 out of 20 in the post-test. This shows clear evidence of the efficiency and favorable effect of the program on the experimental group. According to the results of this study, the researcher recommends the adoption of such enrichment programs in the teaching of the Arabic language skills and their competences to help overcome the difficulties of learning that the pupils face.
Arabic Abstract
ملخص البحث باللغة العربية:

استهدفت هذه الدراسة تعرف الفاعلية برنامج مقترح في تنمية مهارات القراءة الصامتة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي .

وقد حاولت الدراسة الإجابة عن السؤال الرئيس التالي:

ما مدى اگر برنامج الرائي مقترح في تنمية مهارات القراءة الصامتة لدى طالبات الصف السادس الابتدائي؟

وضمن الإجابة عن السؤال الرئيس السابق، قامت الباطة بتحديد مهارات القراءة الصادقة محمدة على قائمة الكفايات التي حددتها وزارة التربية والتعليم المنهج اللغة العربية في الحلقة الثانية من التعليم الابتدائي التي تضم الصفوف الرابع والخامس والسادس.

كما قامت بإعداد برنامج الراقي التنمية تعلم مهارات القراءة العاملة تضمن مجموعة من النصوص والقطع المدارية التي روعي فيها مستوى التنمية ، ومجموعة من النشاطات التي يطلب من التلاميذ القيام بها بعد قرابته للقطع النارية.

وقامت الباطلة ببناء الختيار محكي المرجع يقيس مستوى التلميذات الكفايات التي

اختارتها الباحثة من المنهج المدرسي.

وطبقت الباحثة البرنامج المعد في تصميم شبه تجريبي على مجموعة تجريبية من ضمن عينة القصدية تكونت من صفين من صفوف السادس في مدرسة سترة الابتدائية للبنات تم اختيارها الأسباب تتعلق بظروف الباحثة وإمكانات إجراء التجريب الميداني، حيث إنها تقوم بتدريس هلين الصفين في ذات المدرسة.

وتم تطبيق الاختبار المعد قبل التجريب وبعده على المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة التي سارت إجراءات التدريس فيها بشكل اعتيادي، بخلاف المجموعة التجريبية التي طبق البرنامج الإثرائي المعد عليها.

و کشفت نتائج الدراسة عما يأتي:

أن متوسط تحصيل تلاميذ المجموعة الضابطة في الاختبار القبلي كان أعلى من متوسط التحصيل تلاميذ المجموعة التجريبية بزيادة ٢,٦ درجة من عشرين، وذلك يشير إلى أن تلاميذ المجموعة الضابطة كانوا الفضل في تحصيلهم في الاختبار القبلي من تلاميذ المجموعة التجريبية. وقد لاحظت الباحثة هذه النتيجة قبل الشروع في تطبيق البرنامج، إلا أن الباحثة لم تجد خيارا من أخذ هاتين العيدتين كضابطة وتجريبية لظروف تتعلق بالواقع الصلي، حيث إن الباحثة في معلمة اللغة العربية لذات الحياتين. وتعمدت الباطلة أن تأخذ المجموعة الأقل تحصيلا في الاختبار القبلي وجعلتها مجموعة تجريبية للتعرف كل البرنامج.

أن الزيادة في تحصيل المجموعة الضابطة خلال فترة تطبيق البرنامج (۲۰) حصة دراسية)

في ١,٣٦ درجة من عشرين الصالح الاختبار البعدي.

أن الزيادة في تحصيل تلاميذ المجموعة التجريبية خلال فترة تطبيق البرنامج ( ٢٠ حصة دراسية هي ٣.٧ من عشرين، لصالح الاختبار البعدي، وهو إنجاز أفضل المجموعة

التجريبية مقارنة بإنجاز المجموعة الضابطة.

أنه بالرغم أن متوسط تحصيل تلاميذ المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي أقل من التحصيل المجموعة الضابطة، إلا أن التقارت بين مدى التقدم الحاصل بين المجموعتين وهو حوالي ٢.٢٥ درجة من ٢٠ لصالح المجموعة التجريبية يعطي مؤشرا قويا على الفاعلية البرنامج، وبمعنى آخر فإن مدى التقارت الذي كان حاصلا بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في الاختبار القبلي البالغ ٢.٦ من عشرين الصالح المجموعة الضابطة، قد تضائل كثيرا ليصل إلى ١٨. درجة من عشرين، وذلك دليل قوي على الأثر الإيجابي

البرنامج على المجموعة التجريبية.

واستنادا إلى هذه النتائج أوصت الباحثة بتبني برامج اثرائية في تعليم مهارات اللغة العربية وكتاباتها التغلب على صعوبات التعلم التي يواجهها التلاميذ في هذا المجال.
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/8e850340-72a7-4c52-81ca-645540159914