Document
The Effect of Teaching Phonology on Improving EFL Government School Students' Spelling
Linked Agent
Parker, Dr. Martin, Thesis advisor
Date Issued
2019
Language
English
Extent
12, [107], 1, pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
University of Bahrain, College of Arts, Department of English Language and Literature
English Abstract
ABSTRACT:
The research in this thesis tackles the issue of government school EFL students' low achievement in spelling. It researches the effect of teaching the phonics lessons in the new English subject curriculum series Family and Friends that are used by the Ministry of Education (MOE) in Bahrain for the primary level, on improving EFL students' spelling.
Eighty grade six female government school students were randomly chosen to be the participants of this experimental study. Two phonics rules have been selected to be taught in the experiment and a list of ten words that contain the chosen rules was created to be used in the spelling assessment before and after teaching the phonics lessons.
A pre-spelling test of those pre-selected words was given to the participants to assess their prior phonological knowledge and spelling skills. The test is a standard MOE spelling assessment with a standard correcting rubric. After analyzing the results and ascertaining the level of the problem, the chosen phonics lessons were taught once a week in a one-month period. Later, a post-test of the same list of words was given to the participants in order to analyze the new results and check whether or not learning the phonics lessons has helped students become better spellers.
The results of the post-test have shown growth in students' grades and an improvement in their spelling skills. Students were more able to connect and comprehend the phoneme-grapheme relationship in spelling, have shown a better understanding of the rules behind the way words are heard-said and can relate those rules to the way words are spelled.
This research has proven that the MOE's new approach of introducing phonics as a part of the curriculum in primary government EFL education has its use in helping students improve their spelling, with the right instructions given by teachers to help guide students make those links between phonics and spelling.
Arabic Abstract
الملخص:
هذا البحث يتناول مشكلة المستوى المتدني في الاملاء لطالبات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالمدارس الحكومية بمملكة البحرين. هذه الدراسة تبحث عن اثر تدريس علم الأصوات المضاف حديثا في المناهج الجديدة المستخدمة لتدريس اللغة الإنجليزية في المدارس الحكومية بمملكة البحرين "العائلة و الاصدقاء " على تحسين قدرة الطالب وكفاتته في الإملاء الصحيح للكلمات.
ثمانون طالبة من الصف السادس الابتدائي تم اختيارهن بشكل عشوائي كمشاركات في هذه الدراسة التجريبية. قاعدتين من قواعد علم الاصوات الموجودة في المنهج الدراسي الجديد تم اختيارهم لتدريس المشاركات في هذه الدراسة التجريبية. تم إعداد قائمة بعشر كلمات مختارة من ضمن قصص منهج اللغة الانجليزية للصف السادس و تحتوي على القواعد المختارة ليتم إستخدامها في التقييم الإملائي قبل و بعد دراسة دروس علم الاصوات في التجربة.
تم إعطاء الطالبات اختبار تجريبي بالكلمات المعدة سابقا لتقييم مستواهن الإملائي و معرفة حجم المشكلة المراد بحثها اختبار الإملاء كان اختبار أساسي من وزارة التربية والتعليم يستخدم لتقييم مهارة الإملاء و تم تصحيح الاختبار بمعايير وزارة التربية والتعليم بمملكة البحرين للصف السادس الإبتدائي. بعد تحليل نتائج الاختبار تبين ان المشاركات يفتقرن المهارات الأساسية في علم الاصوات مما أدى لحصولهن على درجات منخفضة و مستوى متدني في مهارة الإملاء.
بعد الامتحان التجريبي تم تدريس المشاركات دروس علم الأصوات المختارة سابقا لهذا البحث على مدة شهر كامل بعدد حصة واحدة مدتها ساعة واحدة في كل إسبوع. بعد الانتهاء من تدريس الدروس تم إعطاء المشاركات الاختبار التقيمي بنفس الكلمات التي امتحن بهم سابقا لمعرفة أثر تعليم الدروس على مستواهن الاملائي.
بعد تحليل النتائج, لوحظ أن دروس علم الأصوات في مناهج اللغة الإنجليزية الجديدة ساعدت على تحسين مهارة المشاركات الإملائية المشاركات كن قادرات على تمييز أصوات الحروف بشكل أفضل و ربط قواعد هذه الأصوات في كتابة الكلمة بشكل صحيح, مما ساعد على حصولهن درجات أعلى و أفضل في الاختبار التقيمي وقلة أنواع الاخطاء الإملائية المرتكبة.
هذا البحث يتناول مشكلة المستوى المتدني في الاملاء لطالبات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالمدارس الحكومية بمملكة البحرين. هذه الدراسة تبحث عن اثر تدريس علم الأصوات المضاف حديثا في المناهج الجديدة المستخدمة لتدريس اللغة الإنجليزية في المدارس الحكومية بمملكة البحرين "العائلة و الاصدقاء " على تحسين قدرة الطالب وكفاتته في الإملاء الصحيح للكلمات.
ثمانون طالبة من الصف السادس الابتدائي تم اختيارهن بشكل عشوائي كمشاركات في هذه الدراسة التجريبية. قاعدتين من قواعد علم الاصوات الموجودة في المنهج الدراسي الجديد تم اختيارهم لتدريس المشاركات في هذه الدراسة التجريبية. تم إعداد قائمة بعشر كلمات مختارة من ضمن قصص منهج اللغة الانجليزية للصف السادس و تحتوي على القواعد المختارة ليتم إستخدامها في التقييم الإملائي قبل و بعد دراسة دروس علم الاصوات في التجربة.
تم إعطاء الطالبات اختبار تجريبي بالكلمات المعدة سابقا لتقييم مستواهن الإملائي و معرفة حجم المشكلة المراد بحثها اختبار الإملاء كان اختبار أساسي من وزارة التربية والتعليم يستخدم لتقييم مهارة الإملاء و تم تصحيح الاختبار بمعايير وزارة التربية والتعليم بمملكة البحرين للصف السادس الإبتدائي. بعد تحليل نتائج الاختبار تبين ان المشاركات يفتقرن المهارات الأساسية في علم الاصوات مما أدى لحصولهن على درجات منخفضة و مستوى متدني في مهارة الإملاء.
بعد الامتحان التجريبي تم تدريس المشاركات دروس علم الأصوات المختارة سابقا لهذا البحث على مدة شهر كامل بعدد حصة واحدة مدتها ساعة واحدة في كل إسبوع. بعد الانتهاء من تدريس الدروس تم إعطاء المشاركات الاختبار التقيمي بنفس الكلمات التي امتحن بهم سابقا لمعرفة أثر تعليم الدروس على مستواهن الاملائي.
بعد تحليل النتائج, لوحظ أن دروس علم الأصوات في مناهج اللغة الإنجليزية الجديدة ساعدت على تحسين مهارة المشاركات الإملائية المشاركات كن قادرات على تمييز أصوات الحروف بشكل أفضل و ربط قواعد هذه الأصوات في كتابة الكلمة بشكل صحيح, مما ساعد على حصولهن درجات أعلى و أفضل في الاختبار التقيمي وقلة أنواع الاخطاء الإملائية المرتكبة.
Note
The Effect of Teaching Phonology on Improving EFL Government School Students' Spelling
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/44c3c96d-b4bc-49e8-8220-97bdd8f43270