Document

An Empirical Analysis of Teleworking Readiness in Higher Education during the COVID-19 pandemic

Linked Agent
Allam, Zafrul , Thesis advisor
Date Issued
2022
Language
English
Extent
[1], 8, 92, [1]
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis {Master}
Institution
University of Bahrain, College of Business administration, Department of Management and Marketing
English Abstract
Abstract: Purpose: Virtual teaching and learning is crucial since it affords the learners to continue with their education in the Covid-19 era. However, for virtual teaching and learning to be effective there is need for supportive technological gadgets and telecommunication services. The main objective of the study is to characterize the state of technological equipment, gadgets and infrastructure support, telecommunications services in the Covid-19 induced virtual teaching in universities in Saudi Arabia. Design/Methodology/Approach: This research followed a qualitative approach as the research intended to scrutinize the understandings and perceptions of lecturers, working in Saudi Universities in the Covid-19 induced virtual teaching and learning, the researcher found the qualitative approach as the most fitting choice because it fortifies an understanding and interpretation of meaning and intentions underlying human interaction. The research conducted literature and empirical data was collected using in-depth interviews in tandem with the dictates of Seidman, (2006). Interview guide was constructed anchored on the research themes that guides the interviews. The sample size of ten (10) respondents was drawn from lecturers and administrators who were working in the Virtual teaching and learning environment at King Saudi University in Saudi Arabia. Data analysis occurred in multiple stages based on themes that answer each research question. Findings: Participants in the study identified the Blackboard system as the main platform that has been officially recognized by King Saudi University. There are other applications like Google suite, Microsoft virtual teams and Zoom among others. Limitations: The research was carried out at the time of Covid-19 pandemic which compelled the researcher to limit the study to one research site King Saud University. This may have a limitation on the findings of the study. Practical Implications: The findings of the research reveals the interesting nuances with practical ramifications. There is need for a guideline or framework to prescribe a standard template to be used by all universities for virtual teaching and learning in Saud Arabia. Recommendations: The management of Saudi Arabian institutions must also provide professional training programs for lecturers in order to boost their digital literacy. There is a need for a general guide for the successful implementation of virtual classroom instruction at Saudi universities. This is primarily due to research findings indicating that lecturers are no longer using a standard template. Keywords: Virtual learning, Teleworking, Qualitative research, Higher education, Covid-19
Arabic Abstract
ملخص البحث:

الغرض بعد التدريس والتعلم الافتراضي أمرًا بالغ الأهمية لأنه يتيح للمتعلمين مواصلة تعليمهم وخاصة في ظل أزمة فايروس كورونا. ومع ذلك، لكي يكون التدريس والتعلم الافتراضي ذو فعالية، هناك حاجة إلى أدوات تكنولوجية داعمة وخدمات اتصالات قادرة على تلبية متطلبات المرحلة الحالية. يهدف البحث إلى دراسة وتحليل مدى استخدام وتطبيق الوسائل والأدوات التكنولوجية في التدريس الافتراضي في ظل ازمة فايروس كورونا، بالتطبيق على الجامعات في المملكة العربية السعودية.

منهجية البحث استخدم البحث نهجا نوعيا حيث كان البحث يهدف إلى التدقيق في مفاهيم وتصورات المحاضرين الذين يعملون في الجامعات السعودية في التعليم والتعلم الافتراضي وجدت الباحثة أن منهجية البحث النوعية هي الأكثر ملائمة لتحليل البحث من كافة الجوانب الرئيسية. تم تطبيق المنهجية النوعية عبر جمع الدراسات والتجارب السابقة بالإضافة إلى إجراء المقابلات مع عينة البحث المحاضرين من الجامعات السعودية، حيث تم تصميم أسئلة المقابلات بما تتوافق مع توصيات الدراسات السابقة ومنها دراسة سيدمان، (٢٠٠٦). حددت عينة البحث والتي بلغت (۱۰) من المحاضرين والإداريين العاملين في بيئة التدريس والتعلم الافتراضي في جامعة الملك سعود بالمملكة العربية السعودية، بينما تم تحليل البيانات على مراحل متعددة بناءً على الموضوعات التي تتطابق مع كل سؤال بحثي.

النتائج حدد المشاركون في الدراسة نظام بلاكبورد" باعتباره المنصة الرئيسية التي تم الاعتراف بها رسميًا من قبل جامعة الملك سعود، بينما كانت هناك تطبيقات أخرى مثل: .Google, Microsoft, Zooom

حدود البحث تم إجراء البحث في وقت انتشار جائحة كورونا، مما أجبر الباحثة على تطبيق الدراسة على موقع بحثي واحد وهو جامعة الملك سعود. قد يكون لهذا الإجراء أثر محدود على نتائج الدراسة.

تأثير البحث على الجانب العملي تكشف نتائج البحث عن الفروق الدقيقة المثيرة للاهتمام ذات التداعيات العملية. هناك حاجة إلى دليل أو إطار عمل لوصف نموذج معياري تستخدمه جميع الجامعات للتعليم والتعلم الافتراضي في المملكة العربية السعودية.

التوصيات يجب أن توفر إدارة المؤسسات السعودية أيضا برامج تدريبية مهنية للمحاضرين من أجل تعزيز محو الأمية الرقمية لديهم. هناك حاجة إلى دليل عام للتنفيذ الناجح للتدريس الافتراضي في الفصول الدراسية في الجامعات السعودية. هذا يرجع في المقام الأول إلى نتائج البحث التي تشير إلى أن المحاضرين لم يعودوا يستخدمون نموذجا موحداً لذلك.

الكلمات المفتاحية التعلم الافتراضي، العمل عن بعد البحث النوعي، التعليم العالي، كوفيد -
Note
Cover Title:
دراسة تحليلية لمدى جاهزية التعليم العالي للعمل عن بعد اثناء جائحة كورونا
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/1fa65730-87e9-4ffd-99c6-694ee8016936