Document
The Influence of Knowledge and Technology Management on Gaining Competitive Advantage and Performance of Enterprises
Linked Agent
Alazzawi, Abdulsattar , Author
Language
English
Extent
7, 161, [2] pages
Subject
Place of institution
Sakhir- Bahrain
Thesis Type
Thesis ( Master)
Institution
"University of Bahrain, College of Business Administration, Department of Management and Marketing
English Abstract
Abstract:
In the contemporary business transformational era characterized by rapid informational and technological changes in a dynamic and highly competitive marketplace, many enterprises, locally and internationally, have realized the importance of involving knowledge and technology managers in business-related decisions. Accordingly, most enterprises are currently committed to huge investments in knowledge and technology resources and capabilities. This study aimed to identify the main knowledge-based and technology-based resources that build knowledge and technology management systems, exploring how firms manage these resources and benefit from knowledge sharing and technology intelligence in building knowledge and technology management systems. As well as, highlighting the influence of knowledge management and technology management on gaining competitive advantage and firm performance. The theoretical framework construction and the discussion questions were designed based on previous literature, research, and studies that have been accessed through the University of Bahrain library portal and other academic publishers. To achieve the research objectives, a qualitative approach was considered as the research methodology, where focus groups and interviews were conducted to discuss the questions and collect the data. The targeted participants in these focus groups and interviews were managers and professionals who are in charge of knowledge and technology management functions in their organizations from different market sectors in the Kingdom of Bahrain. The analyses and interpretations of gathered information indicated that most of the participants agreed on the significance of knowledge and technology management functions and the related factors stated in the study on gaining competitive advantage and improving enterprises’ performance. They highlighted the main knowledge-based and technology-based resources and capabilities that their firms have and are willing to have to reinforce their strategic competitive positions and boost their financial and non-financial performances. In addition, the participants affirmed the importance of knowledge sharing and technology intelligence in the contemporary market environment, where they acknowledged that these factors are the drivers of innovations required to lead the market in the current intensive rivalry environment. The study affirmed that for enterprises to be surviving in a current competitive market and to maintain leading competitive positions, they have to attain sustainable competitive advantage among their
C
competitors. Certain limitations were experienced throughout the time of conducting the study. The most challenging task was to find the right time to schedule the interviews and focus group sessions with the selected knowledge and technology managers and professionals. The study recommended investing in knowledge and technology resources and capabilities, reinforcing knowledge sharing, relying on technology intelligence, and concentrating on innovation, competitive advantage sustainability, and non-financial performance.
Arabic Abstract
الملخص:
في عصر التحول التجاري المعاصر الذي يتميز بالتغيرات المعلوماتية والتكنولوجية السريعة في سوق ديناميكي وتنافسي للغاية، أدركت العديد من المؤسسات، محليا ودوليا، أهمية إشراك مديري المعرفة والتكنولوجيا في القرارات المتعلقة بالأعمال. وبناء على ذلك، تلتزم معظم المؤسسات حاليا باستثمارات ضخمة في الموارد والقدرات المعرفية والتكنولوجية. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الموارد المعرفية والتكنولوجية الرئيسية التي تبني أنظمة إدارة المعرفة والتكنولوجيا، واستكشاف كيفية إدارة الشركات لهذه الموارد والاستفادة من تبادل المعرفة والذكاء التكنولوجي في بناء أنظمة إدارة المعرفة والتكنولوجيا. وكذلك تسليط الضوء على تأثير إدارة المعرفة وإدارة التكنولوجيا في اكتساب الميزة التنافسية وأداء الشركة. وقد تم تصميم بناء الإطار النظري وأسئلة المناقشة بناء على المؤلفات والأبحاث والدراسات السابقة التي تم الوصول إليها من خلال بوابة مكتبة جامعة البحرين والناشرين الأكاديميين الآخرين. ولتحقيق أهداف البحث تم اعتماد المنهج النوعي كمنهجية للبحث، حيث تم إجراء مجموعات التركيز والمقابلات لمناقشة الأسئلة وجمع البيانات. كان المشاركون المستهدفون في مجموعات التركيز والمقابلات هذه هم المديرين والمهنيين المسؤولين عن وظائف إدارة المعرفة والتكنولوجيا في مؤسساتهم من مختلف قطاعات السوق في
مملكة البحرين. أشارت تحليلات وتفسيرات المعلومات المجمعة إلى أن معظم المشاركين متفقون على أهمية وظائف إدارة المعرفة والتكنولوجيا والعوامل المرتبطة بها الواردة في الدراسة في اكتساب الميزة التنافسية وتحسين أداء المؤسسات. وسلطوا الضوء على الموارد والقدرات الرئيسية القائمة على المعرفة والتكنولوجيا التي تمتلكها شركاتهم وترغب في امتلاكها لتعزيز مواقعها التنافسية الاستراتيجية وتعزيز أدائها المالي وغير المالي. بالإضافة إلى ذلك، أكد المشاركون على أهمية تبادل المعرفة والذكاء التكنولوجي في بيئة السوق المعاصرة، حيث أقروا بأن هذه العوامل هي محركات الابتكارات المطلوبة لقيادة السوق في بيئة التنافس المكثفة الحالية. وأكدت الدراسة أنه لكي تتمكن المؤسسات من البقاء في السوق التنافسية الحالية والحفاظ على مراكزها التنافسية الرائدة، يتعين عليها تحقيق ميزة تنافسية مستدامة بين منافسيها. وقد شهدت بعض القيود طوال فترة إجراء الدراسة. وكانت المهمة الأكثر تحديًا هي إيجاد الوقت المناسب لجدولة جلسات مجموعات التركيز والمقابلات مع مديري ومحترفي المعرفة والتكنولوجيا المختارين. وأوصت الدراسة بالاستثمار في الموارد والقدرات المعرفية والتقنية، وتعزيز تبادل المعرفة، والاعتماد على الذكاء التكنولوجي، والتركيز على الابتكار واستدامة الميزة التنافسية والأداء غير المالي .
في عصر التحول التجاري المعاصر الذي يتميز بالتغيرات المعلوماتية والتكنولوجية السريعة في سوق ديناميكي وتنافسي للغاية، أدركت العديد من المؤسسات، محليا ودوليا، أهمية إشراك مديري المعرفة والتكنولوجيا في القرارات المتعلقة بالأعمال. وبناء على ذلك، تلتزم معظم المؤسسات حاليا باستثمارات ضخمة في الموارد والقدرات المعرفية والتكنولوجية. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الموارد المعرفية والتكنولوجية الرئيسية التي تبني أنظمة إدارة المعرفة والتكنولوجيا، واستكشاف كيفية إدارة الشركات لهذه الموارد والاستفادة من تبادل المعرفة والذكاء التكنولوجي في بناء أنظمة إدارة المعرفة والتكنولوجيا. وكذلك تسليط الضوء على تأثير إدارة المعرفة وإدارة التكنولوجيا في اكتساب الميزة التنافسية وأداء الشركة. وقد تم تصميم بناء الإطار النظري وأسئلة المناقشة بناء على المؤلفات والأبحاث والدراسات السابقة التي تم الوصول إليها من خلال بوابة مكتبة جامعة البحرين والناشرين الأكاديميين الآخرين. ولتحقيق أهداف البحث تم اعتماد المنهج النوعي كمنهجية للبحث، حيث تم إجراء مجموعات التركيز والمقابلات لمناقشة الأسئلة وجمع البيانات. كان المشاركون المستهدفون في مجموعات التركيز والمقابلات هذه هم المديرين والمهنيين المسؤولين عن وظائف إدارة المعرفة والتكنولوجيا في مؤسساتهم من مختلف قطاعات السوق في
مملكة البحرين. أشارت تحليلات وتفسيرات المعلومات المجمعة إلى أن معظم المشاركين متفقون على أهمية وظائف إدارة المعرفة والتكنولوجيا والعوامل المرتبطة بها الواردة في الدراسة في اكتساب الميزة التنافسية وتحسين أداء المؤسسات. وسلطوا الضوء على الموارد والقدرات الرئيسية القائمة على المعرفة والتكنولوجيا التي تمتلكها شركاتهم وترغب في امتلاكها لتعزيز مواقعها التنافسية الاستراتيجية وتعزيز أدائها المالي وغير المالي. بالإضافة إلى ذلك، أكد المشاركون على أهمية تبادل المعرفة والذكاء التكنولوجي في بيئة السوق المعاصرة، حيث أقروا بأن هذه العوامل هي محركات الابتكارات المطلوبة لقيادة السوق في بيئة التنافس المكثفة الحالية. وأكدت الدراسة أنه لكي تتمكن المؤسسات من البقاء في السوق التنافسية الحالية والحفاظ على مراكزها التنافسية الرائدة، يتعين عليها تحقيق ميزة تنافسية مستدامة بين منافسيها. وقد شهدت بعض القيود طوال فترة إجراء الدراسة. وكانت المهمة الأكثر تحديًا هي إيجاد الوقت المناسب لجدولة جلسات مجموعات التركيز والمقابلات مع مديري ومحترفي المعرفة والتكنولوجيا المختارين. وأوصت الدراسة بالاستثمار في الموارد والقدرات المعرفية والتقنية، وتعزيز تبادل المعرفة، والاعتماد على الذكاء التكنولوجي، والتركيز على الابتكار واستدامة الميزة التنافسية والأداء غير المالي .
Note
عنوان الغلاف:
تأثير إدارة المعرفة والتكنولوجيا على اكتساب الميزة التنافسية وأداء المؤسسات
تأثير إدارة المعرفة والتكنولوجيا على اكتساب الميزة التنافسية وأداء المؤسسات
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/f3dddd1d-6ec1-47ac-8f22-d9830f9660ce