Second Language Acquisition of English Articles by Bahraini Learners : A Feature - based Analysis

Linked Agent
Chekili, Ferid , Thesis advisor
Date Issued
2018
Language
English
Extent
[3], 9, [85], [1] pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
UNIVERSITY OF BAHRAIN, College of Arts , Department of English Language and Literature
English Abstract
ABSTRACT : Morphological variability in generative second language acquisition has been a controversial debate among researchers in recent years. This thesis investigates the reasons for morphological variability in relation to the acquisition of the English articles by Bahraini Arabic speakers. Following the Feature Reassembly Approach (Lardiere, 2005), it examines how the features associated with the English and Arabic articles can affect their acquisition. The feature re-assembly hypothesis claims that second language challenges result not from the simple metaphor of resetting parameters but from a failure in feature reassembly. It assumes that it is the reconfiguration of features from the way they are assembled in the native language into new formal configurations in the target language that causes variation among non-native speakers. It is well established in the related literature that the L2 acquisition of the English article system poses learnability difficulties for Arab learners due to the different functions of this area in both languages. In this study, the researcher focuses on how the article system functions in English and Arabic, the similarities across the two languages and the possible sources of variability for Bahraini learners in using this linguistic aspect. This is achieved through collecting data using two of the most commonly used measures in formal models, i.e. two elicitation tasks which include a grammaticality judgement test and a translation test. The study includes three groups; a group of 26 freshman Bahraini learners of English from University of Bahrain, a group of 26 fourth-year Bahraini learners of English and a control group comprising 10 English native speakers. The researcher found the results to conform with the predictions of the FRH: the source of problems Bahraini L2 learners encounter is not so much acquiring new features as reconfiguring the existing features from their Ll into new different lexical items in the L2. Keywords: Arabic, article system, formal features, L2 acquisition of morphemes, reassembly hypothesis.
Arabic Abstract
الملخص :

يُعد التباين الصرفي اللغوي بين المتعلمين في اكتساب لغة ثانية جدلا قائما بين الباحثين في الأعوام الأخيرة، لذا تبحث هذه الأطروحة أسباب هذا التباين لدى عدد من الطلاب البحرينيين العرب في اكتساب أدوات التعريف والتنكير في اللغة الانجليزية.

وتوظف الأطروحة نظرية الباحثة لاردير (2005) ,Lardiere) التي تقول إن أسباب هذا التباين يعود إلى كيفية إعادة ترتيب السمات اللغوية من اللغة الأم إلى ترتيب لغوي جديد في اللغة المستهدفة، كما ترفض الباحثة النظرية السائدة أن التحديات التي تواجه تعلم لغة ثانية تعود إلى إعادة ضبط معايير معينة من اللغة الأم إلى اللغة الثانية، بل إن الصعوبة تكمن في الإخفاق في إعادة تجميع العناصر اللغوية وترتيبها بالصورة المطلوبة المناسبة. ومن هنا فإن هذه الدراسة تقوم على تقصي سمات أدوات التنكير والتعريف في اللغتين، وكيف لهذه السمات أن تؤثر في اكتسابها وتعيق إتقانها.

وقد ثبت في الأدبيات المتعلقة بهذا الشأن أن اكتساب أدوات التعريف والتنكير يطرح صعوبات للمتعلمين العرب بسبب اختلاف الوظائف لهذه الأدوات بين اللغتين العربية والانجليزية. ويركز الباحث في هذا الدراسة على وظائف الأدوات في اللغتين وأوجه التشابه بينهما، وكذلك المصادر الممكنة لهذا التباين في توظيف الأدوات من قبل طلبة بحرينيين عرب في جامعة البحرين. ولتحقيق ذلك تقوم الدراسة بإجراء اختبارين هما من أكثر المقاييس شيوعا في هذا المجال، وهما اختبار صح أو خطأ مع تصويب الخطأ) واختبار (الترجمة). وتشمل الدراسة ثلاث مجموعات مجموعة مؤلفة من 26 طالبا وطالبة في السنة الأولى من جامعة البحرين والمجموعة الثانية تتألف أيضا من 26 طالبا وطالبة في السنة الرابعة، أما المجموعة الثالثة فهي مجموعة ضابطة مكونة من عشرة مشاركين من الناطقين باللغة الانجليزية.

وقد وجد الباحث أن النتائج تتفق مع توقعات نظرية إعادة تجميع العناصر اللغوية (FRH): وهي أن مصدر الصعوبات التي يواجهها الطالب البحريني ليست اكتساب عناصر لغوية جديدة بقدر ما هي إعادة تجميع العناصر الموجودة في اللغة العربية وترتيبها بشكل جديد ومختلف في اللغة الانجليزية.
Note
Tittel on cover :
إكتساب أدوات التعريف في اللغة الإنجليزية من قبل متعلمين بحرينيين تحليل السمات اللغوية
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/c52cb185-76b2-4702-b8d8-70b87e70e773