محددات تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس من منظور الطلبة الجامعيين بمملكة البحرين

وكيل مرتبط
الموسوي، نعمان محمد صالح , مشرف الرسالة العلمية
تاريخ النشر
2018
اللغة
العربية
مدى
[3], 85, [1] pages
مكان المؤسسة
Sakhir, Bahrain
نوع الرسالة الجامعية
Thesis (Master)
الجهه المانحه
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس
الملخص الإنجليزي
Abstract : The study aimed at identifying the factors that affect the evaluation of performance of university teachers as perceived by university students in the Kingdom of Bahrain, and to reveal the differences in student ratings of the said factors that are attributed to sex, specialization, academic year and the student's level of achievement as measured by the GPA. The sample of the study consisted of 385 students at the Bachelor level, randomly chosen from public and private universities of Bahrain, and the researcher used the descriptive method to design a questionnaire, the final version of which contained 39 items, within four dimensions. Results of the study showed that the highest factor that determines the evaluation of performance of faculty members from the perspective of university students is Methods of Teaching, with an importance value of (84.6%), followed by Classroom Assessment (84.4%), Personal and Administrative Qualities (82.8%) and Lesson Planning (79.2%). The results also showed significant differences in student ratings of the factors affecting the evaluation of performance of faculty members that are attributed to sex in Methods of Teaching, Classroom Assessment and the Personal and Administrative Qualities, for the sake of female students. The results, however, did not show significant differences in student ratings of the factors that might be attributed to specialization, academic year and the student's level of achievement. Based on these results, the researcher made some recommendations and suggestions. Keywords: Student Evaluations, Evaluation of Teacher's Performance, Faculty Members, University Students, Kingdom of Bahrain.
الملخص العربي
الملخص :

هدفت الدراسة إلى التعرف على محددات تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس من منظور الطلبة الجامعيين بمملكة البحرين، وتعرف دلالة الفروق في تقديرات الطلبة المحددات تقويم أداء الأستاذ الجامعي، والتي تعزى للجنس والتخصص والسنة الدراسية والمعدل الأكاديمي للطالب. تكونت عينة الدراسة من (385) طالباً بمرحلة البكالوريوس تم اختيارهم عشوائياً من طلبة الجامعات الحكومية والخاصة بالمملكة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وأعد الباحث استبياناً تكون في صيغته النهائية من (39) عبارة، ضمن أربعة محاور .

أظهرت نتائج الدراسة أن أعلى محددات تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس من منظور الطلبة كانت طرق التدريس" بأهمية نسبية (84.6)، ثم التقويم الصفي بأهمية نسبية (%84.4)، ثم السمات الشخصية والإدارية بأهمية نسبية (%82.8)، ثم الإعداد والتخطيط للدرس" بأهمية نسبية (%79.2).

وكشفت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات الطلبة المحددات تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس بمملكة البحرين تعزى لمتغير الجنس، وذلك لصالح الطالبات في محور طرق التدريس والتقويم الصفي والسمات الشخصية والإدارية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات الطلبة المحددات تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس، تعزى لمتغير التخصص الدراسي، والسنة الدراسية، والمعدل التراكمي. وفي ضوء نتائج الدراسة الحالية، قدم الباحث عدداً من التوصيات والمقترحات ذات الصلة.

الكلمات المفتاحية: تقويم الطلبة، تقويم الأداء، أعضاء هيئة التدريس، طلبة الجامعة، مملكة البحرين.
ملاحظة
عنوان الغلاف :
Factors Affecting the Evaluation of Faculty Performance as Perceived by University Students in the Kingdom of Bahrain
المجموعة
المعرف
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/e763ce99-a6c6-43b7-8cc6-17a2a904f4a0
مواد أخرى لنفس الموضوع