Document
المهارات القيادية لدى الطلبة المتفوقين دراسيا بالمرحلة الثانوية بمملكة البحرين : دراسة مقارنة بين الجنسين
Linked Agent
جلال، أحمد سعد, Thesis advisor
Date Issued
2014
Language
Arabic
Extent
[3], 9, 66, 4,[2] pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس
English Abstract
Abstract :
The current study aimed to identify the most important leadership skills available to the excellent students at secondary schools in the Kingdom of Bahrain, as well as the disclosure of the significance of the differences between males and females in leadership skills (if any). And come to find out whether the leadership skills to develop student's progress through the grades or not.
The study was conducted on a sample of high school excellent students in the Kingdom of Bahrain, and who has a cumulative average is 90% and above, the total sample was 107 (45 males by 42.1%, and 62 females increased by 57.9%).
The scale of leadership skills among excellent students prepared by the researcher, after returning to the scales on the subject of leadership skills, and formed the dimensions of the scale of personal skills, and technical skills, and human skills, and intellectual skills, and management skills, and therefore amounted to 58 items of the scale as a whole which is a highlight of the leadership skills of the individual. After verification of the validity and reliability of the tools in the local environment, the most important was reached the following conclusions:
1 - The level of leadership skills is too high relative to the total overall leadership skills, as well as for humanitarian skills, and intellectual, and administrative. While the level of technical skills was only high.
2- The highest leadership skills among the members of the sample was (an individual's ability to express his opinion clearly), then (attention external appearance), and then (the selection of the appropriate words).
3- The highest technical leadership skills among the members of the sample was (helping to raise the efficiency of colleagues), then (following up the implementation of decisions taken), then (the distribution of responsibilities in the joint work colleagues).
4- The highest humaritarian leadership skills among members of the sample were (good relations with colleagues and teachers at the school), and then (the development of relations based on friendship between colleagues), then (personal belief in freedom for colleagues).
5 - The highest intellectual leadership skills among the members of the sample was (to take advantage of the ideas put forward by colleagues during the debate), then (the ability to listen to colleagues), then (identifying problems facing).
6- The highest intellectual leadership skills among the members of the sample was (to take the appropriate decisions for the benefit of the group, which is chaired), and then (to stimulate colleagues to pay attention to the work assigned by the teacher), then (laws and regulations of school).
7- There are significant differences between males and females in leadership skills, the overall degree of leadership skills in favor of females counted 0.05 levels, as well as in technical skills, and human, and administrative levels of significance at 0.001. And 0.01 and 0.05, and in favor of females in all cases, while not significance of differences between males and females in personal skills, and intellectual.
8 - There are no statistically significant differences between the grades in the overall degree of leadership skills in any of the other skills, except in management skills. Using the Scheffe test to hold bilateral comparisons between pair's averages, showing that differences in managerial skills were between the second and third grades for the third grade at 0.05 level.
Arabic Abstract
الملخص :
استهدفت الدراسة الحالية التعرف على أهم المهارات القيادية المتوافرة لدى الطلبة المتفوقين دراسيا بالمرحلة الثانوية بمملكة البحرين، كذلك الكشف عن دلالة الفروق بين الجنسين من المتفوقين من طلبة المرحلة الثانوية المتفوقين بمملكة البحرين في المهارات القيادية (إن وجدت) والتوصل إلى معرفة ما إذا كانت المهارات القيادية تتطور بتقدم الطالب خلال الصفوف الدراسية من عدمه.
وقد أجريت الدراسة على عينة من الطلبة المتفوقين بالمرحلة الثانوية بمملكة البحرين، والذين يبلغ معدلهم التراكمي %۹۰ فما فوق، والذين بلغ عددهم في الدراسة الحالية ۱۰۷) متفوقاً (٤٥) من الذكور بنسبة ٤٢,١٪، و ٦٢ من الإناث بنسبة ٥٧,٩%).
وقد تم الاستعانة بمقياس المهارات القيادية لدى الطلبة المتفوقين دراسيا بالمرحلة الثانوية بمملكة البحرين من إعداد الباحثة، بعد الرجوع إلى المقاييس المتعلقة بموضوع المهارات القيادية، وتكونت أبعاد المقياس من المهارات الذاتية، والمهارات الفنية، والمهارات الإنسانية، والمهارات الفكرية، والمهارات الإدارية، وبالتالي فقد بلغت عبارات المقياس ككل ٥٨ عبارة تبرز من خلالها المهارات القيادية لدى الفرد. وبعد التحقق من صدق وثبات الأدوات في البيئة المحلية، تم التوصل إلى أهم النتائج التالية:
إن مستوى المهارات القيادية لدي أفراد العينة مرتفعة جداً بالنسبة لمجموع المهارات القيادية الكلية، وكذلك بالنسبة للمهارات الإنسانية، والفكرية والإدارية. بينما كان مستوى المهارات الذاتية والفنية مرتفعاً فقط.
كانت أعلى المهارات القيادية الذاتية لدى أفراد العينة كانت قدرة الفرد على التعبير عن رأيه بشكل واضح)، ثم الاهتمام بالمظهر الخارجي)، ثم انتقاء الألفاظ المناسبة).
كانت أعلى المهارات القيادية الفنية لدى أفراد العينة كانت المساعدة على رفع كفاءة الزملاء)، ثم (متابعة تنفيذ القرارات المتخذة) ، ثم توزيع المسؤوليات في العمل المشترك على الزملاء).
كانت أعلى المهارات القيادية الإنسانية لدى أفراد العينة كانت إقامة علاقات طيبة مع الزملاء والمعلمين في المدرسة)، ثم تنمية العلاقات المبنية على المودة بين الزملاء)، ثم الإيمان بالحرية الشخصية للزملاء).
ه كانت أعلى المهارات القيادية الفكرية لدى أفراد العينة كانت الاستفادة من الأفكار التي يطرحها الزملاء أثناء النقاش)، ثم القدرة على الاستماع للزملاء)، ثم تحديد المشكلات التي تواجهه).
-- كانت أعلى المهارات القيادية الفكرية لدى أفراد العينة كانت اتخاذ القرارات المناسبة لما فيه مصلحة المجموعة التي يترأسها)، ثم تحفيز الزملاء على الاهتمام بالعمل الذي يكلفون فيه من قبل المعلمين)، ثم (التقيد بالأنظمة والقوانين والتعليمات المدرسية).
اتضح أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين الجنسين المتفوقين في المهارات القيادية، في الدرجة الكلية للمهارات القيادية لصالح الإناث عد مستوى دلالة ٠,٠٥، وكذلك في المهارات الفنية والإنسانية، والإدارية عند مستويات دلالة ۰۰,۰۰۱ و ۰.۰۱ و ۵.... ولصالح الإناث في جميع الحالات، بينما لم تضح دلالة الفروق بين الجنسين في المهارات الذاتية، والفكرية.
اتضح أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً بين الصفوف الدراسية في الدرجة الكلية للمهارات القيادية وفي أي من المهارات الأخرى ما عدا في المهارات الإدارية وباستخدام اختبار شيفيه لعقد المقارنات الثنائية بين أزواج المتوسطات تبين أن الفروق في المهارات الإدارية كانت بين الصفين الثالث والثاني لصالح الصف الثالث عند مستوى دلالة ٠٥,..
استهدفت الدراسة الحالية التعرف على أهم المهارات القيادية المتوافرة لدى الطلبة المتفوقين دراسيا بالمرحلة الثانوية بمملكة البحرين، كذلك الكشف عن دلالة الفروق بين الجنسين من المتفوقين من طلبة المرحلة الثانوية المتفوقين بمملكة البحرين في المهارات القيادية (إن وجدت) والتوصل إلى معرفة ما إذا كانت المهارات القيادية تتطور بتقدم الطالب خلال الصفوف الدراسية من عدمه.
وقد أجريت الدراسة على عينة من الطلبة المتفوقين بالمرحلة الثانوية بمملكة البحرين، والذين يبلغ معدلهم التراكمي %۹۰ فما فوق، والذين بلغ عددهم في الدراسة الحالية ۱۰۷) متفوقاً (٤٥) من الذكور بنسبة ٤٢,١٪، و ٦٢ من الإناث بنسبة ٥٧,٩%).
وقد تم الاستعانة بمقياس المهارات القيادية لدى الطلبة المتفوقين دراسيا بالمرحلة الثانوية بمملكة البحرين من إعداد الباحثة، بعد الرجوع إلى المقاييس المتعلقة بموضوع المهارات القيادية، وتكونت أبعاد المقياس من المهارات الذاتية، والمهارات الفنية، والمهارات الإنسانية، والمهارات الفكرية، والمهارات الإدارية، وبالتالي فقد بلغت عبارات المقياس ككل ٥٨ عبارة تبرز من خلالها المهارات القيادية لدى الفرد. وبعد التحقق من صدق وثبات الأدوات في البيئة المحلية، تم التوصل إلى أهم النتائج التالية:
إن مستوى المهارات القيادية لدي أفراد العينة مرتفعة جداً بالنسبة لمجموع المهارات القيادية الكلية، وكذلك بالنسبة للمهارات الإنسانية، والفكرية والإدارية. بينما كان مستوى المهارات الذاتية والفنية مرتفعاً فقط.
كانت أعلى المهارات القيادية الذاتية لدى أفراد العينة كانت قدرة الفرد على التعبير عن رأيه بشكل واضح)، ثم الاهتمام بالمظهر الخارجي)، ثم انتقاء الألفاظ المناسبة).
كانت أعلى المهارات القيادية الفنية لدى أفراد العينة كانت المساعدة على رفع كفاءة الزملاء)، ثم (متابعة تنفيذ القرارات المتخذة) ، ثم توزيع المسؤوليات في العمل المشترك على الزملاء).
كانت أعلى المهارات القيادية الإنسانية لدى أفراد العينة كانت إقامة علاقات طيبة مع الزملاء والمعلمين في المدرسة)، ثم تنمية العلاقات المبنية على المودة بين الزملاء)، ثم الإيمان بالحرية الشخصية للزملاء).
ه كانت أعلى المهارات القيادية الفكرية لدى أفراد العينة كانت الاستفادة من الأفكار التي يطرحها الزملاء أثناء النقاش)، ثم القدرة على الاستماع للزملاء)، ثم تحديد المشكلات التي تواجهه).
-- كانت أعلى المهارات القيادية الفكرية لدى أفراد العينة كانت اتخاذ القرارات المناسبة لما فيه مصلحة المجموعة التي يترأسها)، ثم تحفيز الزملاء على الاهتمام بالعمل الذي يكلفون فيه من قبل المعلمين)، ثم (التقيد بالأنظمة والقوانين والتعليمات المدرسية).
اتضح أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين الجنسين المتفوقين في المهارات القيادية، في الدرجة الكلية للمهارات القيادية لصالح الإناث عد مستوى دلالة ٠,٠٥، وكذلك في المهارات الفنية والإنسانية، والإدارية عند مستويات دلالة ۰۰,۰۰۱ و ۰.۰۱ و ۵.... ولصالح الإناث في جميع الحالات، بينما لم تضح دلالة الفروق بين الجنسين في المهارات الذاتية، والفكرية.
اتضح أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً بين الصفوف الدراسية في الدرجة الكلية للمهارات القيادية وفي أي من المهارات الأخرى ما عدا في المهارات الإدارية وباستخدام اختبار شيفيه لعقد المقارنات الثنائية بين أزواج المتوسطات تبين أن الفروق في المهارات الإدارية كانت بين الصفين الثالث والثاني لصالح الصف الثالث عند مستوى دلالة ٠٥,..
Note
عنوان الغلاف :
Leadership skills among excellent students at secondary schools in Kingdom of Bahrain : a comparative study between males and females
Leadership skills among excellent students at secondary schools in Kingdom of Bahrain : a comparative study between males and females
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/d1e0cbde-3e1f-4ead-92b3-2bacaec6c525
Same Subject