أثر استخدام دورة التعلم في التحصيل المعرفي لتلاميذ الصف الثالث الابتدائي في مادة العلوم

Linked Agent
Date Issued
2004
Language
Arabic
Extent
[2], 8, 142, [2], pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
جامعة البحرين ، كلية التربية، قسم الأصول والإدارة التربوية
English Abstract
Abstract: The Effect of Learning Cycle on the Achievement of Primary School Student in Science M. Ed. Thesis Submitted as Partial Fulfillment by KALTHEM MOHAMMED AL-BIN-ALI The main focus of this study is to examine the effects of both learning cycle and traditional approaches in the achievement of primary students in learning science. Learning cycle is an approache to science teaching in these approaches to learning teachers act as facilitators, guides, and informers. On the contrary, in the traditional approach, the teachers present the content of what is to be learned in a final form. The sample of the study consisted of 52 third year primaries (grade), drawn from EAST RIFFA PRIMARY poy's school in the Kingdom of Bahrain in the first semester 2003/2004. They were divided in two groups: experimental and control. The experimental group was taught according to of the learning cycle approach, whereas the control group was taught according to the traditional approach. The data collected was accomplished by using an achievement test developed by the researcher. Two-way analysis of variance as well as Newman-Keuls Test statistics was also used to for data analysis. It was found that the experimental group outperformed significantly the control group in the post-test. It was also found that the learning cycle approach was more effective with high, mid and law achievement student than the traditional approach. Based on the results of this study it was recommended to that teachers should be encouraged teachers to adopt the learning cycle method in their teaching science for its effectiveness in improving students' achievement.
Arabic Abstract
ملخص الرسالة:

أثر استخدام دورة التعلم في التحصيل المعرفي لتلاميذ الصف الثالث الابتدائي في مادة العلوم

هدفت هذه الدراسة على معرفة أثر استخدام دورة التعلم في تحصيل تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في مادة العلوم. ولتحقيق ذلك، سعت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة التالية:

الأول: هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ۰.۰۵ بين متوسط درجات تلاميذ الصف الثالث الابتدائي الذين يتعلمون بدورة التعلم، وأمثالهم الذين يتعلمون بالطريقة التقليدية؟

الثاني: هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ٠,٠٥ بين متوسط درجات تلاميذ الصف الثالث الابتدائي على الاختبار التحصيلي الخاص بوحدة المغناطيس في حياتنا" تعزى لمستويات التحصيل عال، متوسط، منخفض)؟

الثالث: هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ٠,٠٥ في تحصيل تلاميذ الصف الثالث الابتدائي تعزى إلى التفاعل بين طريقة التدريس (دورة التعلم، تقليدية)، ومستوى تحصيل التلاميذ فئة التحصيل الواحد عال، متوسط منخفض، وذلك على مستوى الدرجة الكلية للاختبار التحصيلي الخاص بوحدة المغناطيس في حياتنا".

وقد تكونت عينة الدراسة من صفين دراسيين (ن (۵۲) درس الصف الأول وحدة المغناطيس في حياتنا المقررة على تلاميذ الصف الثالث الابتدائي بمدارس مملكة البحرين في الفصل الدراسي الأول من عام (۲۰۰۳-۲۰۰۱) بطريقة دورة التعلم. بينما درس الصف الثاني الوحدة نفسها بالطريقة التقليدية القائمة على العرض والشرح.

وقد خضع جميع أفراد العينة لاختبار تحصيلي، وهما: الاختبار القبلي، والاختبار البعدي.
Note
عنوان الغلاف :
The Effect of Learning Cycle on the Achievement of Primary School Student in Science
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/5cbec9ea-e569-4fc1-927d-9a9aee7f8319