Document
Factors Influencing Fintech Adoption in Bahrain: A Study of Consumer Behaviour towards Branchless Mobile Banking
Linked Agent
Elamir, Elsayed A. H., Thesis advisor
Language
English
Extent
vi, 85 pages
Place of institution
Sakhir- Bahrain
Thesis Type
Thesis ( Master)
Institution
University of Bahrain, College of Business Administration
English Abstract
Abstract:
Globally, fintech is a rising industry however each country is working at its specific pace. Kingdom of Saudi Arabia (KSA) and United Arab Emirates (UAE) are amongst the countries in MENA region that are ahead of others in terms of total fintech start-ups, received investments, global ranking, internet banking penetration, regulatory readiness, and ecosystem initiatives (Findexable, 2022). While Bahrain is also working towards open banking regulations and its general regulatory readiness is high, it still faces the challenges of fintech adoption across industries (Bahrain Fintech Bay, 2022).The central aim of the research was to explore different factors that influence adoption of fintech services in Bahrain. The aim was divided into objectives of identifying these factors, exploring these factors, collecting primary data for these factors, and making conclusions and recommendation for the end users. To achieve the aim, a random sample of 100 valid response was collected and the data was analysed using correlation and regression. The research findings identified the most effective factors, listed in order of importance, are reliability, information quality, trust, security / privacy, perceived ease of use, and design. The finding also implied that customer trust should be built to increase the fintech adoption rate. These findings contribute valuable insights into the dynamics shaping the adoption landscape of digital payment fintech services in Bahrain.
Arabic Abstract
على الصعيد العالمي، تشهد صناعة التكنولوجيا المالية نمواً متزايداً، إلا أن كل دولة تسير بخطى مختلفة. وتعتبر المملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة من بين الدول الرائدة في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا فيما يتعلق بعدد شركات التكنولوجيا المالية الناشئة، والاستثمارات التي تتلقاها، والتصنيف العالمي، ومدى انتشار الخدمات المصرفية عبر الإنترنت، والاستعداد التنظيمي، ومبادرات المنظومة البيئية ) Findexable 2022 (. وفي حين تعمل البحرين أيضا على تطوير لوائح حول "المنحى المصرفي المفتوح" ويمتاز استعدادها التنظيمي العام بمستوى عالٍ، لا تزال تواجه تحديات في تبني خدمات التكنولوجيا المالية عبر مختلف القطاعات ) Bahrain Fintech Bay 2022 (. كان الهدف المركزي للبحث استكشاف العوامل المختلفة التي تؤثر على تبني خدمات التكنولوجيا المالية في البحرين. وانقسم الهدف إلى عدة أهداف فرعية تشمل تحديد هذه العوامل، واستكشافها، وجمع البيانات الأولية عنها، واستخلاص النتائج والتوصيات للمستخدمين . ولتحقيق هذا الهدف، تم جمع عينة عشوائية مكونة من 100 استجابة صالحة وتحليل البيانات باستخدام الارتباط والانحدار.توصل البحث إلى أن العوامل الأكثر فاعلية لتعزيز تبني خدمات التكنولوجيا المالية في البحرين، بترتيب الأهمية، هي: الموثوقية, جودة المعلومات, الثقة , الأمن والخصوصية , سهولة الاستخدام المتصورة , التصميم. كما أشار البحث إلى أهمية بناء الثقة لدى العملاء لزيادة معدل تبني خدمات التكنولوجيا المالية. وتسهم هذه النتائج في توفير رؤى قيمة حول الديناميكيات التي تشكل مشهد تبني خدمات المدفوعات الرقمية عبر التكنولوجيا المالية في البحرين.
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/da1e8cf6-501a-41ca-b0a6-3ccf6cb3d3fe