Document
قلق المستقبل وعلاقته بتقدير الذات لدى الطلاب ذوي الإعاقة السمعية في مدينة الدمام بالمملكة العربية السعودية
Linked Agent
مقداد ,محمد , Thesis advisor
Date Issued
2013
Language
Arabic
Extent
[2], 8, 100, [16], pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة البحرين، كلية الآداب، قسم علم النفس
English Abstract
Abstract:
The study aimed to investigate the future anxiety and its relationship with self-esteem of students with hearing disabilities in the city of Dammam, Saudi Arabia. In order to achieve the objectives of the study, the investigator implemented two scales: the Future Anxiety Scale, that was developed by the investigator, and the Self-Esteem Scale for Individuals with Disablities, that was developed by Al- Hijri (2011). The sample consisted of (76) students with hearing disabilities in the secondary school.
Using the descriptive methodology and some statistical procedures, the study came up with the following results:
1- A statistically significant negative correlation, at the level of (0.01), was found between the scores of students in the study sample on the Future Anxiety Scale and their scores on the total Self-Esteem and its dimensions.
2- There were statistically significant differences, at the level of (0.05), in the mean scores of students on the Future Anxiety Scale according to the Type of Disability in favor of those with Partial Disability.
3- There were statistically significant differences, at the significance level of (0.01), in the mean scores of students on the Future Anxiety Scale that could be attributed to the Classroom variable.
Future research and some recommendations were discussed in light with the findings.
Arabic Abstract
(ملخص الدراسة):
هدفت الدراسة إلى التعرف على قلق المستقبل وعلاقته بتقدير الذات لدى الطلاب ذوي الإعاقة السمعية في مدينة الدمام بالمملكة العربية السعودية ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس قلق المستقبل، من إعداد الباحث ومقياس تقدير الذات للمعاقين من إعداد الحجري، ۲۰۱۱)، وذلك على عينة تكونت من (٧٦) من الطلاب ذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة الثانوية.
ومن خلال استخدام المنهج الوصفي والأساليب الإحصائية، أسفرت الدراسة عن النتائج التالية:-
1- وجود علاقة ارتباطية سلبية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (۰,۰۱) بين درجات افراد العينة على مقياس قلق المستقبل ودرجاتهم على مقياس تقدير الذات وأبعاده.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (٠,٠٥) بين متوسطات مقياس قلق المستقبل لدى أفراد العينة حسب نوع الإعاقة لصالح طلاب الإعاقة الجزئية.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس قلق المستقبل تعزى لمتغير الصف الدراسي عند
مستوى الدلالة (۰.۰۱).
وقام الباحث باقتراح بعض التوصيات والدراسات المستقبلية في ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة.
هدفت الدراسة إلى التعرف على قلق المستقبل وعلاقته بتقدير الذات لدى الطلاب ذوي الإعاقة السمعية في مدينة الدمام بالمملكة العربية السعودية ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس قلق المستقبل، من إعداد الباحث ومقياس تقدير الذات للمعاقين من إعداد الحجري، ۲۰۱۱)، وذلك على عينة تكونت من (٧٦) من الطلاب ذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة الثانوية.
ومن خلال استخدام المنهج الوصفي والأساليب الإحصائية، أسفرت الدراسة عن النتائج التالية:-
1- وجود علاقة ارتباطية سلبية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (۰,۰۱) بين درجات افراد العينة على مقياس قلق المستقبل ودرجاتهم على مقياس تقدير الذات وأبعاده.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (٠,٠٥) بين متوسطات مقياس قلق المستقبل لدى أفراد العينة حسب نوع الإعاقة لصالح طلاب الإعاقة الجزئية.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس قلق المستقبل تعزى لمتغير الصف الدراسي عند
مستوى الدلالة (۰.۰۱).
وقام الباحث باقتراح بعض التوصيات والدراسات المستقبلية في ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة.
Note
عنوان الغلاف :
Future Anxiety and its Relationship with Self-Esteem Among Students with Hearing Disabilities in the City of Dammam, Saudi Arabia
Future Anxiety and its Relationship with Self-Esteem Among Students with Hearing Disabilities in the City of Dammam, Saudi Arabia
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/71018228-f878-41ac-9f84-bd3964822fcc