Document
تلقي عبد القاهر الجرجاني في النقد العربي الحديث : نماذج ومقاربات
Linked Agent
فيدوح, عبدالقادر حبيب , Thesis advisor
Date Issued
2013
Language
Arabic
Extent
1، [249]، صفحة
Subject (Name)
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة البحرين, كلية الآداب, قسم اللغة العربية والدراسات الإسلامية
English Abstract
ABSTRACT :
This research paper titled AbdulqahirAljurjaniin the eyes of modern Arabic criticism: paradigms and approachesdiscusses Aljurjani in terms of his modern sense, critical, and rhetorical views which still exist in the spirits of these days' rhetorical critics. Such exceptional opinions have been revived by the contemporary schools of criticism. This research aims to associate some of the contemporary terminology with what Aljurjanipointed outand emphasized on in the Eleventh Century A.D. and shows some of the features that critics have evoked from Aljurjani's legacy and how they received this heritage. The research covers this without squeezing Aljurjani 'sviews in theories they don't belong to.
The research consists of an introduction and three chapters. The introduction discusses the new reader-response theory which first originated in Germany, its precursors, and the old origins for audience-response. Then, the first chapter talks generally about the reader in the critical and eloquent literary heritage and how important they were. After that, the discussion becomes more specific about the reader in Aljurajani's point of view to whom he gave specialconsideration-where he explained the characteristics of the reader and gave instructions to guide them through distinguishing what good wordingis and what isn't.
After that, the discussion in the second chapter progresses to Aljurjani's view of the reader's perception of imagination where thewriter's innovation combines inharmonious elements and recreates a new invented image for the reader. This imagination originates from the subtle observation of the creative writer to approach it to the expert reader's mind which is stimulated by the implicitness of the text which consequently leads the readerto eliciting the embedded hidden message of the text when the effect happens and dominatesthe response emerges.
Finally, the third chapter covers some of the traditional terminology such as poetic plagiarism and how the new critics consociated it with intertextuality, the influenceof the remaining knowledge of the creative writerthat is reflected in their new texts, and how thewriter's intellectual repertoire affects their production. The research specifically highlights Aljurjani's position in this regard and how he gainsaid plagiarism from the writer if they borrowed fromthe resource text creatively and that this creativity reflects the role of theirinner skillful reader and how they could convert the text from a cliché text to a new innovated one. In addition to that, this chapter talks overthe issue of alteration which has been called in today's criticism displacement. It also covers topics which Aljurjani considered as different types of eloquent displacement such as metonymical, figurative, metaphorical, andimagery displacement.
keywords :
creative writer-image-meaning-reader-imagination
ahmed abdullah almulla
Arabic Abstract
ملخص البحث :
يتناول هذا البحث عبد القاهر الجرجاني، وآراءه الحية، حيث ما تزال أقواله وتحليلاته النقدية والبلاغية تعيش في نفوس النقاد والبلاغيين؛ إذ إن أثره يُستشف منه روح المعاصرة، وتلك الآثار التي خلفها وراءه نبشتها مدارس النقد الحديث، وجاء هذا البحث ليعقد الصلات بين بعض المصطلحات العصرية وما أومأ إليه عبد القاهر في القرن الخامس الهجري ويبرز بعض الملامح التي استنطقها النقاد من تراث عبد القاهر، وكيف تلقوا تلك الآثار، دون أن يقحم أقواله في نظريات لا تناسبها ...
وتضمن البحث تمهيداً وثلاثة فصول، فأما التمهيد فيعرض لنظرية التلقي الحديثة التي نشأت في ألمانيا، وإرهاصات الظهور، والأصول القديمة للتلقي. ويتناول الفصل الأول المتلقي في الموروث النقدي والبلاغي بشكل عام، ومظاهر العناية به، ثم يتحدد الحديث عن المتلقي عند عبد القاهر الجرجاني، حيث كانت له عناية خاصة به، حيث أرسى صفات المتلقي، وأعطاه توجيهات يميز بها الكلام الحسن من غيره.
وانتقل الحديث في الفصل الثاني إلى تلقي التخييل عند عبد القاهر الذي يجمع فيه المبدع بين المتنافرات، ويكون صورة جديدة للمتلقي، والتخييل نابع من دقة ملاحظة المبدع للأشياء؛ ليقرب ذلك إلى ذهن المتلقي الخبير الذي تحفزه التعمية في النص، فيفجر طاقاته ويكتشف مكنوناته، فإذا اكتشف المتلقي أسرار النص حصل الأثر، وتمكن التأثير، وظهرت الاستجابة.
ثم جاء الفصل الثالث؛ ليتناول بعض المصطلحات القديمة، كالسرقات الشعرية وكيف ربطها نقاد العصر الحديث بالتناص والأثر الذي يظهر في النصوص الجديدة من بقايا التراث المعرفي للمبدع، وكيف أن المخزون الثقافي يؤثر في إنتاج المبدع، وكيف كان موقف عبد القاهر منها حيث نفى السرقة عن المبدع إذا أحسن في الأخذ، وأن هذا الإحسان يعكس دور المتلقي الحاذق؛ إذ يحول النص من مبتذل إلى مبتدع مبتكر. كما تحدث هذا الفصل عن قضية العدول والتي سميت في النقد الحديث الانزياح، والأمور التي عدها عبد القاهر من الانزياح البياني، كالانزياح الكنائي، والاستعاري، والمجازي، والتشبيهي.
أحمد بن عبد الله الملا
يتناول هذا البحث عبد القاهر الجرجاني، وآراءه الحية، حيث ما تزال أقواله وتحليلاته النقدية والبلاغية تعيش في نفوس النقاد والبلاغيين؛ إذ إن أثره يُستشف منه روح المعاصرة، وتلك الآثار التي خلفها وراءه نبشتها مدارس النقد الحديث، وجاء هذا البحث ليعقد الصلات بين بعض المصطلحات العصرية وما أومأ إليه عبد القاهر في القرن الخامس الهجري ويبرز بعض الملامح التي استنطقها النقاد من تراث عبد القاهر، وكيف تلقوا تلك الآثار، دون أن يقحم أقواله في نظريات لا تناسبها ...
وتضمن البحث تمهيداً وثلاثة فصول، فأما التمهيد فيعرض لنظرية التلقي الحديثة التي نشأت في ألمانيا، وإرهاصات الظهور، والأصول القديمة للتلقي. ويتناول الفصل الأول المتلقي في الموروث النقدي والبلاغي بشكل عام، ومظاهر العناية به، ثم يتحدد الحديث عن المتلقي عند عبد القاهر الجرجاني، حيث كانت له عناية خاصة به، حيث أرسى صفات المتلقي، وأعطاه توجيهات يميز بها الكلام الحسن من غيره.
وانتقل الحديث في الفصل الثاني إلى تلقي التخييل عند عبد القاهر الذي يجمع فيه المبدع بين المتنافرات، ويكون صورة جديدة للمتلقي، والتخييل نابع من دقة ملاحظة المبدع للأشياء؛ ليقرب ذلك إلى ذهن المتلقي الخبير الذي تحفزه التعمية في النص، فيفجر طاقاته ويكتشف مكنوناته، فإذا اكتشف المتلقي أسرار النص حصل الأثر، وتمكن التأثير، وظهرت الاستجابة.
ثم جاء الفصل الثالث؛ ليتناول بعض المصطلحات القديمة، كالسرقات الشعرية وكيف ربطها نقاد العصر الحديث بالتناص والأثر الذي يظهر في النصوص الجديدة من بقايا التراث المعرفي للمبدع، وكيف أن المخزون الثقافي يؤثر في إنتاج المبدع، وكيف كان موقف عبد القاهر منها حيث نفى السرقة عن المبدع إذا أحسن في الأخذ، وأن هذا الإحسان يعكس دور المتلقي الحاذق؛ إذ يحول النص من مبتذل إلى مبتدع مبتكر. كما تحدث هذا الفصل عن قضية العدول والتي سميت في النقد الحديث الانزياح، والأمور التي عدها عبد القاهر من الانزياح البياني، كالانزياح الكنائي، والاستعاري، والمجازي، والتشبيهي.
أحمد بن عبد الله الملا
Note
تلقي عبد القاهر الجرجاني في النقد العربي الحديث نماذج ومقاربات
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/e090fab8-482c-41f9-925b-52d7801d0216
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/e090fab8-482c-41f9-925b-52d7801d0216