Vocabulary Size and Depth of Knowledge: A Study of Bahraini EFL Learners
Linked Agent
Ahmed, Madani Othman , Thesis advisor
Date Issued
2019
Language
English
Extent
10, [100], 11, pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
UNIVERSITY OF BAHRAIN, College of Arts , Department of English Language and Literature
English Abstract
Summary:
Lexical stock, i.e. the sum of vocabulary, is an essential part of the context of learning any second language; without it, language skills (listening, reading, speaking and expression) cannot be developed. Accordingly, this study investigates the size and depth of lexical stock, and its relationship to the general proficiency level of learners of English as a foreign language. The study sample included 120 students from the University of Bahrain. The sample was randomly selected from intermediate and advanced level students. The study mainly aims to answer four questions: What is the effect of general linguistic proficiency on the size of the received and produced vocabulary of English language students at the University of Bahrain? How does general linguistic proficiency affect the depth of the lexical stock of English language students at the University of Bahrain? What is the relationship between received and produced vocabulary on the one hand, and the depth of lexical stock on the other hand? What is the relationship between the size of vocabulary and the nature of the lexical network? The students were subjected to three lexical tasks. The first two tasks were the Task, Lex30 Association (Word) test (Paul Meara and Eurocentres, 1990), which aims to measure vocabulary size, and the Jones exercise (Fitzpatrick and Meara, 2000), which aims to measure word association. The third task was for students to perform the Gyllstad's Collex Test (2007), which aims to explore the depth of lexical stock. The study adopted the quasi-experimental approach by following a quantitative approach in data analysis. The study data were analyzed by comparing the results of the two groups obtained from the three tasks using SPSS version 16.0. The study resulted in the following: General language proficiency had a positive effect on the size of students' received vocabulary, a moderate effect on the size of their produced vocabulary, and a very low effect on the depth of lexical stock. No relationship was found between vocabulary size and the nature of the lexical network. Based on these results, some educational recommendations and others regarding future research were made.
Arabic Abstract
الملخص:
تعد الحصيلة المعجمية أي مجموع المفردات جزءاً أساسياً في سياق تعلم أية لغة ثانية؛ إذ بدونها لا يمكن تنمية المهارات اللغوية الاستماع، والقراءة والتحدث والتعبير). وعليه، فإن هذه الدراسة تبحث مدى حجم الحصيلة المعجمية وعمقها، وارتباطها بمستوى الإتقان العام لدى دارسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وشملت عينة الدراسة 120 طالباً من جامعة البحرين. وقد اختيرت العينة عشوائياً من طلاب المستويين المتوسط والمتقدم. وتهدف الدراسة بصفة رئيسية إلى الإجابة على أربعة أسئلة ما هو أثر الإتقان اللغوي العام على حجم المفردات المتلقاة والمنتجة الطلاب اللغة الإنجليزية بجامعة البحرين؟ وكيف يؤثر الإتقان اللغوي العام على عمق الحصيلة المعجمية لطلاب اللغة الإنجليزية بجامعة البحرين؟ وما العلاقة بين المفردات المتلقاة والمنتجة من جهة، وعمق الحصيلة المعجمية من جهة أخرى؟ وما العلاقة بين حجم المفردات وطبيعة الشبكة المعجمية؟ وقد خضع الطلاب لثلاث مهام معجمية. تمثلت Paul Meara and ( الناشره ،)Eurocentres Vocabulary Size (Test المهمتان الأوليتان في إجرائهم اختبار )Task, Lex30 Association (Word( في عام 1990م الذي يهدف إلى قياس حجم المفردات، وتمرين Jones لناشره (Fitzpatrick and Meara في عام 2000م، الذي يهدف إلى قياس اقتران الكلمات ببعضها البعض. أما المهمة الثالثة فتمثلت في إجراء الطلاب اختبار Gyllstad's Collex Test) المنشور في 2007م، الهادف إلى استطلاع عمق الحصيلة المعجمية. وقد اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي ) quasi-experimental approach) باتباع نهج كمي في تحليل البيانات. حيث تم تحليل بيانات الدراسة بعقد مقارنة بين نتائج المجموعتين المتحصلة من المهام الثلاث وذلك باستخدام الإصدار (16.0) من برنامج (SPSS). وقد أسفرت الدراسة عما يلي: أن للإتقان اللغوي العام أثر إيجابي على حجم المفردات المتلقاة لدى الطلاب، وأثر معتدل على حجم المفردات المنتجة لديهم، وأثر منخفض جداً على عمق الحصيلة المعجمية. ولم يتبين وجود علاقة بين حجم المفردات وطبيعة الشبكة المعجمية. واستناداً إلى هذه النتائج، فقد وضعت بعض التوصيات التربوية وأخرى بشأن الأبحاث المستقبلية.
تعد الحصيلة المعجمية أي مجموع المفردات جزءاً أساسياً في سياق تعلم أية لغة ثانية؛ إذ بدونها لا يمكن تنمية المهارات اللغوية الاستماع، والقراءة والتحدث والتعبير). وعليه، فإن هذه الدراسة تبحث مدى حجم الحصيلة المعجمية وعمقها، وارتباطها بمستوى الإتقان العام لدى دارسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وشملت عينة الدراسة 120 طالباً من جامعة البحرين. وقد اختيرت العينة عشوائياً من طلاب المستويين المتوسط والمتقدم. وتهدف الدراسة بصفة رئيسية إلى الإجابة على أربعة أسئلة ما هو أثر الإتقان اللغوي العام على حجم المفردات المتلقاة والمنتجة الطلاب اللغة الإنجليزية بجامعة البحرين؟ وكيف يؤثر الإتقان اللغوي العام على عمق الحصيلة المعجمية لطلاب اللغة الإنجليزية بجامعة البحرين؟ وما العلاقة بين المفردات المتلقاة والمنتجة من جهة، وعمق الحصيلة المعجمية من جهة أخرى؟ وما العلاقة بين حجم المفردات وطبيعة الشبكة المعجمية؟ وقد خضع الطلاب لثلاث مهام معجمية. تمثلت Paul Meara and ( الناشره ،)Eurocentres Vocabulary Size (Test المهمتان الأوليتان في إجرائهم اختبار )Task, Lex30 Association (Word( في عام 1990م الذي يهدف إلى قياس حجم المفردات، وتمرين Jones لناشره (Fitzpatrick and Meara في عام 2000م، الذي يهدف إلى قياس اقتران الكلمات ببعضها البعض. أما المهمة الثالثة فتمثلت في إجراء الطلاب اختبار Gyllstad's Collex Test) المنشور في 2007م، الهادف إلى استطلاع عمق الحصيلة المعجمية. وقد اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي ) quasi-experimental approach) باتباع نهج كمي في تحليل البيانات. حيث تم تحليل بيانات الدراسة بعقد مقارنة بين نتائج المجموعتين المتحصلة من المهام الثلاث وذلك باستخدام الإصدار (16.0) من برنامج (SPSS). وقد أسفرت الدراسة عما يلي: أن للإتقان اللغوي العام أثر إيجابي على حجم المفردات المتلقاة لدى الطلاب، وأثر معتدل على حجم المفردات المنتجة لديهم، وأثر منخفض جداً على عمق الحصيلة المعجمية. ولم يتبين وجود علاقة بين حجم المفردات وطبيعة الشبكة المعجمية. واستناداً إلى هذه النتائج، فقد وضعت بعض التوصيات التربوية وأخرى بشأن الأبحاث المستقبلية.
Note
Vocabulary Size and Depth of Knowledge: A Study of Bahraini EFL Learners
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/dfa666d2-0200-4762-8900-25474dc7ee3f