Document

نوعية الحياة وعلاقتها بالصلابة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية بمحافظة الدمام بالمملكة العربية السعودية

Linked Agent
Date Issued
2013
Language
Arabic
Extent
12, [97], 14, pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis Master
Institution
جامعة البحـريـن, كليــــة الآداب, قسم عــلم النفس
English Abstract
Abstract : This study aimed to find out the relationship between quality of life and psychological hardiness among high school female students, as well as finding the differences in levels of quality of life and psychological hardiness according to variables, academic and achievement level. The researcher employed the correlation descriptive approach. The study population consisted of the second and third grades high school female students in Governorate of Dammam in the kingdom of Saudi Arabia of the year (2012/2013). The study sample was selected using stratified random sampling method and relatively represented the actual distribution of students in second and third secondary grades and the academic specialization (general scientific & Arts). The sample consisted of (474) students who represented 5% of study population (m= 17.4 years, SD= 0.85). Two tools were used; "Quality of Life Scale' that was adapted to the Arabic by Abdulkhalik (2003), which is the Arabic version of WHOQOL- BREF, and 'Psychological Handiness Scale' developed by Mokhiber (2011), the validity and reliability of the tools were tested on a pilot sample. Results indicated a presence of high statistically significant positive correlation between the total score of Quality of Life and Psychological Hardiness, and between all dimensions and the total scores. Results also showed statistically significant differences of students estimation of their Quality of Life according to their specialization in favor of Arts students. On the other hand, a statistically significant difference in Psychological Hardiness was in favor of the science students. Results further showed a significant difference in the quality of life among students according to their achievement level in favor of Excellent' and 'Very Good' in comparison to 'Accepted' level, the study also found a significant differences in Psychological Hardiness according to their achievement level in favor of 'Excellent' level compared to all other levels.
Arabic Abstract
الملخص :

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين نوعية الحياة والصلابة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية، والتعرف على الاختلاف في مستوى نوعية الحياة والصلابة النفسية لديهن تبعاً للمتغيرات التخصص الأكاديمي، ومستوى التحصيل الدراسي. وقد اعتمدت المنهج الوصفي (الارتباطي والمقارن). وتكون مجتمع الدراسة من طالبات الصفين الثاني والثالث في المرحلة الثانوية في محافظة الدمام بالمملكة العربية السعودية في العام الدراسي (2013/2012). واختيرت عينة الدراسة بطريقة المعاينة العشوائية الطبقية والتي تمثل تمثيلاً نسبياً منطقتي مجتمع الدراسة، وتوزيع الطالبات على الصفين الثاني والثالث الثانويين، والتخصصين الأكاديميين العلمي والأدبي)، و بلغ عدد أفرادها (474) طالبة يمثلن 5% من مجتمع الدراسة، بمتوسط عُمر (17.4) سنة، وانحراف معياري (0.85) سنة.

واستخدم مقياسان هما مقياس نوعية الحياة" وهو الصورة المعربة المقياس نوعية الحياة بصيغته المختصرة WHOQOL-BREF من إعداد أحمد عبد الخالق عبد الخالق، 2003)، ومقياس الصلابة النفسية من إعداد عماد مخيمر مخيمر ، 2011 ) بعد أن تم التأكد من صدقهما وثباتهما على مجتمع الدراسة.

وقد أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية مرتفعة بين الدرجتين الكليتين لمقياسي نوعية الحياة والصلابة النفسية، وبين جميع درجات الأبعاد الفرعية للمقياسين مع درجاتهما الكلية. وإلى وجود فروق دالة إحصائياً في تقدير الطالبات لنوعية حياتهن تبعاً للتخصص لصالح طالبات التخصص الأدبي. بينما أشارت إلى أن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في الصلابة النفسية كانت لصالح طالبات التخصص العلمي، كما أوضحت النتائج أن هناك فروقاً دالة إحصائياً في تقدير الطالبات النوعية حياتهن تبعاً للمستوى التحصيلي لصالح الطالبات من المستوى "ممتاز" و "جيد جداً بالمقارنة مع تقدير نوعية الحياة للطالبات من مستوى مقبول". ووجود فروق في الصلابة النفسية للطالبات تبعاً للمستوى التحصيلي لديهن لصالح الطالبات من المستوى "ممتاز" مقارنة مع زميلاتهن من مستويات التحصيل الأخرى.
Note
نوعية الحياة وعلاقتها بالصلابة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية بمحافظة الدمام بالمملكة العربية السعودية
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/8a4849c9-51f5-47cc-98bc-64d7e62968b7