Document

تقويم الجوانب الثقافية في كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين

Linked Agent
Date Issued
2002
Language
Arabic
Extent
[4], 9, 103 pages
Place of institution
Sakhir, Bahrain
Thesis Type
Thesis (Master)
Institution
جامعة البحرين، كلية التربية، قسم المناهج وطرق التدريس
English Abstract
Abstract : This study aimed at identifying the degree of agreement between the opinions of the specialist evaluator and the opinions of social studies teachers for second cycle of primary education (4th, 5th, & 6th) grades and to find out the cultural aspects in the social studies book of the for second cycle of primary education. Such a thing is done by answering the following questions :- 1- Are there any significant statistical differences between the opinions of specialisit evaluator and social studies teachers in the degree of importance of the cultural aspects in the social studies books of for second cycle of primary education in Bahrain Kingdom? 2- To which extend the social subjects books for second cycle of primary education in Bahrain Kingdom give remedy to this aspects? 3- What the degree of correlation among topics in social studies books according to specialist evaluator opinion? The sample of the study consisted of: 1-(6) Social studies books including the workbooks with a total of 581 pages. 2-(20) Social studies teachers for upper primary cycled in the academic year 2001/2002. 3- (12) Specialist evaluator. The researcher also prepared a content analysis card. The study has shown the following results ;- 1- There were no significant statistical differences between specialist evaluators opinions and teachers opinions in the degree of importance of the cultural aspects in social studies books of for second cycle of primary education. 2- The degree of the cultural aspects in the books differ, the highest point (25.3%) & the lowest (0%), the frequency of the cultural aspects in the books was random and not regular. 3- The degree of agreement between the ideal content of social studies books, as recommended by juries, and the real content is weak. The results of this study has proved that there is a cultural gap in the content of social studies books of for second cycle of primary education for the academic year 2001/2002. Therefor, the study, presents some suggestion important for all is the cultural aspects that the specialist evaluator and the teachers agree to have them in the book, and suggestion for reconsidering the book content. It's also important that teachers should be involved in selecting the cultural content of the book. It also suggested conducting some studies related to the subject matter.
Arabic Abstract
الملخص :

تقويم الجوانب الثقافية في كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة التوافق بين آراء المحكمين المختصين وآراء معلمي المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي حول الجوانب الثقافية التي ينبغي توافرها في كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية ، والكشف عن الجوانب الثقافية التي تحتويها كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية صفوف ( الرابع ، الخامس ، السادس ) ، ومدى اتفاقها مع ما يجب أن تكون عليه كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية حسب رأي المحكمين المختصين بهذا الشأن. وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية :

۱- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء المحكمين وآراء معلمي المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين في درجة أهمية الجوانب الثقافية الواجب توافرها في كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين ؟

إلى أي مدى تعالج كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين هذه الجوانب ؟

1- ما مدى الارتباط بين ما يجب أن تكون عليه موضوعات كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين حسب رأي المحكمين المختصين بهذا الشأن مع ما اشتملت عليه الكتب

وشمل مجتمع الدراسة ما يلي :

كتب المواد الاجتماعية للحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين متضمنة كتب التمارين وعددها الكلي ستة كتب ، وبلغ عدد صفحات الكتب المحللة ( ٥٨١ ) صفحة .

معلمي المواد الاجتماعية المواد الاجتماعية ومعلماتها لصفوف الحلقة الثانية من التعليم الابتدائي بمملكة البحرين للعام الدراسي ۲۰۰۲/۲۰۰۱م ، وبلغ عدد الذين تنطبق عليهم الشروط والذين استفتوا على الاستبانة ٢٠ فردا .

المحكمين المختصين وعددهم ( ۱۲ ) شخصا .
Member of
Identifier
https://digitalrepository.uob.edu.bh/id/d7ea5356-8775-459d-bb3b-1f011f1868f3